Είναι τα likes η αιτία της οργής στα κοινωνικά δίκτυα;

0
18

Μία νέα μελέτη αναφέρει ότι η κυριαρχία της επιθετικότητας στα social media οφείλεται στην επιβράβευση της.Η επίδραση των κοινωνικών δικτύων στις σύγχρονες κοινωνίες αυξάνεται ολοένα και περισσότερο και οι αρνητικές πλευρές αυτής της επίδρασης κάνουν και αυτές δυναμικά την παρουσία τους. Τα social media αναδείχθηκαν σε ένα άκρως φιλικό περιβάλλον για την καταγραφή αρνητικών σχολίων τα οποία έλαβαν γρήγορα την μορφή της επιθετικότητας και της οργής από μέρος μεγάλης πλειοψηφίας των χρηστών.

Τα τελευταία χρόνια οι ειδικοί προσπαθούν να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό και έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες. Τα στελέχη των εταιρειών των social media υποστηρίζουν ότι δεν ευθύνονται οι πλατφόρμες τους για αυτό το φαινόμενο. Λένε ότι αυτές οι απόψεις είναι ήδη διαμορφωμένες στην κοινωνία και ότι τα κοινωνικά δίκτυα απλά τις καταγράφουν χωρίς να παρεμβαίνουν στην διαμόρφωση τους.

Την άποψη αυτή έρχεται να διαψεύσει μια νέα μεγάλη μελέτη επιστημόνων του Πανεπιστημίου Γέιλ στις ΗΠΑ. Οι ερευνητές επικεφαλής των οποίων ήταν ψυχολόγοι χρησιμοποίησαν ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με το οποίο ανέλυσαν περίπου 13 εκατ. tweets που ανάρτησαν περισσότεροι από επτά χιλιάδες χρήστες.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η επιβράβευση των αρνητικών σχολίων και της επιθετικότητας γενικότερα είναι αυτή που όχι απλά τροφοδοτεί αυτή τη συμπεριφορά των χρηστών αλλά ουσιαστικά τη γεννά. Η ανάλυση των tweets έδειξε ότι όσο περισσότερα likes και retweets έβλεπε κάποιος στα αρνητικά σχόλια που αναρτούσε τόσο περισσότερο αυξανόταν ο αριθμός αλλά και η ένταση των αρνητικών του σχολίων.  

«Η ενίσχυση των οργισμένων αντιδράσεων είναι μια ξεκάθαρη συνέπεια του επιχειρηματικού μοντέλου στο οποίο είναι χτισμένα τα social media. Ένα μοντέλο που βελτιστοποιεί συνεχώς την δέσμευση του χρήστη με το μέσο. Δεδομένου ότι αυτή η οργή παίζει καθοριστικό ρόλο στις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι εταιρείες τεχνολογίας μέσω του σχεδιασμού των κοινωνικών τους δικτύων έχουν την δυνατότητα να επηρεάζουν την επιτυχία ή αποτυχία συλλογικών δράσεων και κινημάτων. Τα δεδομένα της μελέτης δείχνουν ότι τα social media δεν αντανακλούν έστω και μερικώς τι συμβαίνει στην κοινωνία. Οι πλατφόρμες δημιουργούν τα κίνητρα τα οποία επηρεάζουν τις αντιδράσεις των χρηστών πάνω στα πολιτικά ζητήματα» αναφέρει η Μόλι Κρόκετ, επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science Advances».

Προτεινόμενα για εσάς