Στα… κρυφά εκτοξεύθηκαν και πάλι τα καύσιμα!

Από το 2010 και μετά η χώρα μας βρίσκεται σταθερά μέσα στο Top 5 των ακριβότερων τιμών βενζίνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση, επιβαρύνοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό των ιδιοκτητών αυτοκινήτων. Οι λόγοι για αυτό είναι πολλοί και σύνθετοι, όμως ένας από τους πιο σημαντικούς είναι η μεγάλη επιβάρυνση που υπάρχει από τον περίφημο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην τιμή που πληρώνουμε στα καύσιμα. Πρόκειται για έναν φόρο ο οποίος προϋπήρχε και πριν από το 2010 στην Ελλάδα και κυμαινόταν από 0,35 έως 0,41 ευρώ/λίτρο, μέχρι που το 2010 εκτοξεύτηκε στα 0,67 ευρώ/λίτρο, για να σταθεροποιηθεί το 2017 στα 0,7 ευρώ/λίτρο όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα.Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα να διαμορφώνεται κοντά στα 1,857 ευρώ το λίτρο, που αποτελεί τη δεύτερη ακριβότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πίσω από τη Δανία στην οποία πωλείται προς 1,988 ευρώ το λίτρο. Χώρες με πολύ υψηλότερα εισοδήματα από την Ελλάδα, όπως η Φινλανδία, διαθέτουν τη βενζίνη στα 1,848 ευρώ, η Γερμανία στα 1,747 ευρώ, ενώ στην Ιταλία, που συμμετέχει στον ίδιο τρόπο αγοράς πετρελαίου (PLATS) με την Ελλάδα, πωλείται προς 1,813 ευρώ το λίτρο. Παρά τους κυβερνητικούς «πανηγυρισμούς» περί μεγάλης αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων, η κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία δείχνει το ακριβώς αντίθετο. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση έχει εξαπολύσει μια επιδοματική πολιτική προς τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, με πενιχρά ποσά («fuel pass» 15 ευρώ τον μήνα, «market pass» 22 ευρώ τον μήνα) προκειμένου να κάμψει τις κοινωνικές αντιδράσεις εν όψει των εκλογών. Ωστόσο, τα οικονομικά των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται στο «κόκκινο», κάτι που επιβεβαιώνουν κάθε μήνα και τα στοιχεία για τους οφειλέτες του Δημοσίου, καθώς αυξάνονται συνεχώς όσοι χρωστούν μικροποσά κάτω από τα 100 ή τα 500 ευρώ, δείγμα πως αδυνατούν να βγάλουν τον μήνα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι οφειλέτες που χρωστούν στην Εφορία από 50 έως 500 ευρώ αυξήθηκαν τον Νοέμβριο 2022 κατά 25.304 άτομα σε σχέση με το 2021, σε κλίμακα οφειλών στην οποία ανήκει το 38,5% του συνόλου των οφειλετών, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 1.607.182 πρόσωπα