Τα «πάρτι» δεν πουλάνε πια

Η μάρκα Tupperware έχει γίνει τόσο πολύ συνώνυμη με την αποθήκευση τροφίμων που πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το όνομά της όταν αναφέρονται σε οποιοδήποτε πλαστικό τάπερ. Αλλά η 77χρονη εταιρεία, που έγινε διάσημη για το πρωτοπόρο αεροστεγές κλείσιμο των δοχείων της, με τα αυξανόμενα χρέη και την πτώση των πωλήσεων βρίσκεται στις παρυφές της χρεοκοπίας.

Παρά τις προσπάθειες να ανανεώσει τα προϊόντα της τα τελευταία χρόνια και να επανατοποθετηθεί στο νεανικό κοινό, δεν έχει καταφέρει να ανακόψει την  πτωτική της πορεία.

Το βασικό -και καινοτόμο για την εποχή του – επιχειρηματικό της μοντέλο, που διήρκεσε για πολλά χρόνια, δηλαδή οι πωλήσεις σε σπίτια, μέσω αυτοαπασχολούμενων πωλητών έχει φύγει από τη μόδα εδώ και καιρό και εγκαταλείφθηκε εντελώς στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2003.

Ενώ το Tupperware ήταν ένα “θαυματουργό προϊόν” όταν πωλήθηκε για πρώτη φορά πριν από δεκαετίες, , η αγορά έχει πλημμυρίσει από εταιρείες που προσφέρουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις τα τελευταία χρόνια, δήλωσε η ιδρύτρια της εταιρείας ανάλυσης λιανικής Savvy Marketing, Κάθριν Σάτλγουορθ

Η ανάκαμψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, καθώς οι καταναλωτές άρχισαν να μαγειρεύουν περισσότερο ανέτρεψε την απότομη πτώση της τιμής της μετοχής της Tupperware.

Αλλά αποδείχθηκε προσωρινή.

Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει και πάλι , κυρίως επειδή η εταιρεία δεν ήταν “αρκετά καινοτόμος” τα τελευταία 10 – 20 χρόνια για να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της, σύμφωνα με την Σάτλγουορθ,

…και άρχισαν τα «πάρτι»

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1946 από τον εφευρέτη Ερλ Τάπερ, αλλά το δημόσιο πρόσωπό της ήταν η Μπράουνι Γουάιζ.

Το δημοφιλές προϊόν του Tupper ήταν μεγάλη υπόθεση – αξιοποιούσε νέα πλαστικά για να διατηρεί τα τρόφιμα φρέσκα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε μία περίοδο που τα ψυγεία ήταν ακόμα πολύ ακριβά για πολλούς. Ωστόσο μέχρι να εμφανιστεί η Γουάιζ, είχε πολύ χαμηλές πωλήσεις.

Η Γουάιζ, άρχισε να οργανώνει συγκεντρώσεις σε σπίτια  που είχαν τόσο κοινωνικό όσο και επιχειρηματικό χαρακτήρα, για να πουλήσει τα τάπερ, προσεγγίζοντας άμεσα τις νοικοκυρές.

Τα «πάρτι» της Tupperware, το καινοτόμο-για την εποχή στυλ της – και οι αριθμοί των πωλήσεών της – τράβηξαν την προσοχή του  Τάπερ, ώστε προήχθη σε διευθυντικό επίπεδο σε μια εποχή που οι γυναίκες αποκλείονταν σε μεγάλο βαθμό από τις αίθουσες συσκέψεων.

Η μέθοδος της Γουάιζ εξακολουθεί να συζητείται από τους ειδικούς του μάρκετινγκ ενώ έπαιξε σημαντικό ρόλο στην είσοδο των γυναικών στο εργατικό δυναμικό της μεταπολεμικής Αμερικής παρέχοντας μια πηγή εισοδήματος και σε άλλες γυναίκες ανά τον κόσμο.

Η ψηφιακή αντεπίθεση

“Ήταν ένα λαμπρά σχεδιασμένο προϊόν που έγινε μαγικό από τον τρόπο που πωλούνταν”, πρόσθεσε, “αλλά σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο, αυτό το μοντέλο πρόσωπο με πρόσωπο δεν είναι πλέον τόσο χρήσιμο”, λέει η Άλισον Κλαρκ, καθηγήτρια ιστορίας και θεωρίας του σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης και συγγραφέας του βιβλίου «Tupperware:  Η υπόσχεση του Πλαστικού στην Αμερική της δεκαετίας του 1950».

Πρόκειται για άποψη που συμμερίζεται και ο Νιλ Σόντερς, διευθύνων σύμβουλος λιανικής της εταιρείας συμβούλων GlobalData,

Είπε ότι η Tupperware «απέτυχε να συμβαδίσει με την εποχή» όσον αφορά τα προϊόντα και τη διανομή τους, τονίζοντας ότι η μέθοδος της απευθείας πώλησης «δεν συνδεόταν» με  τους νέους.

Εξάλλου , οι νεότεροι καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, όπως το χαρτί από κερί μέλισσας, για να διατηρούν τα τρόφιμα φρέσκα, πρόσθεσε.

Ο Ρίτσαρντ Χέιμαν, ένας άλλος αναλυτής λιανικών πωλήσεων, δήλωσε ότι τα βασικά χαρακτηριστικά των προϊόντων της Tupperware «δεν είναι πλέον δύσκολο να αντιγραφούν» από άλλες εταιρείες.

SOS για άμεση «ένεση» μετρητών

Η εταιρεία έχει καταβάλει κάποιες προσπάθειες για να διαφοροποιήσει τη στρατηγική της, μεταξύ άλλων με πωλήσεις, μεταξύ άλλων μέσω της αμερικανικής αλυσίδας λιανικής Target., αλλά και με επέκταση της γκάμας της ώστε να συμπεριλάβει και άλλα εργαλεία μαγειρικής.

Αν η Tupperware είχε κάνει μεγαλύτερες αλλαγές πριν από 10 χρόνια, λέει ωστόσο ο Σόντερς, η εταιρεία θα μπορούσε να είναι σε διαφορετική θέση.

Τώρα μάλλον είναι αργά. Η εταιρεία κινδυνεύει να χρεοκοπήσει χωρίς μια γρήγορη ένεση μετρητών

Οι μετοχές της Tupperware έπεσαν κατακόρυφα την περασμένη Δευτέρα και, παρά τη μικρή ανάκαμψη την Τρίτη, αυξάνονται οι φόβοι ότι χωρίς σημαντική νέα οικονομική στήριξη, τα φώτα στο πάρτι της Tupperware θα μπορούσαν να σβήσουν για τα καλά.