Το Erasmus γίνεται ψηφιακό

0
21

Σημαντική αναβάθμιση της εφαρμογής για φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό με χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ πρόγραμμα ανακοίνωσε την Τρίτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μια εβδομάδα νωρίτερα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε ότι θα πιέσει ώστε να γίνει το 2022 «Έτος της ευρωπαϊκής Νεολαίας».

Να σημειωθεί ότι μετά από μια πτώση στον αριθμό των φοιτητών που πηγαίνουν στο εξωτερικό λόγω του κλεισίματος των συνόρων που επέβαλε η πανδημία, την περίοδο 2021-2022 αναμένεται να φύγουν στο εξωτερικό χάρη στο πρόγραμμα Erasmus+ 600.000 φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Η εφαρμογή

Η νέα εφαρμογή θα επιτρέπει στους μαθητές να επιλέξουν τον προορισμό των σπουδών τους στο εξωτερικό στο τηλέφωνό τους. Θα μπορούν επίσης να υπογράψουν τα απαραίτητα έγγραφα και να λάβουν χρήσιμες συμβουλές για τον τόπο στον οποίο πηγαίνουν.

«Χαίρομαι που η διεπαφή του εμβληματικού μας προγράμματος για νέους, Erasmus+, μοιάζει περισσότερο με αυτούς. Πιο ψηφιακό, πιο δραστήριο και περισσότερο προσανατολισμένο στην κοινότητα », ανέφερε σε δήλωσή του ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Erasmus Student Network (ESN), Χουάν Ραγιόν Γκονζάλες, «ο εξορθολογισμός των διαδικασιών θα πείσει περισσότερους φοιτητές να φύγουν στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα θα αυξήσει την ποιότητα των μετακινήσεων, βελτιώνοντας τη μαθησιακή εμπειρία».

Κατά την άποψή του, η εφαρμογή μπορεί να ξεκαθαρίσει πολλά ζητήματα, όπως η έλλειψη πρόσβασης στις σωστές πληροφορίες, οι μακροχρόνιες διαδικασίες και η σύγχυση με τα χρονοδιαγράμματα ενώ ταυτόχρονα «προάγει αυτήν την ιδέα μιας γενιάς φοιτητών Erasmus βοηθώντας τους μαθητές».

«Εκτός από το διοικητικό μέρος, η κοινοτική διάσταση της εφαρμογής είναι εξαιρετικά σημαντική και θεμελιώδης για όλη αυτή τη διαδικασία. Οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που διαβάζουν για την εμπειρία των συνομηλίκων τους και επίσης θα βρίσκουν κάθε είδους συμβουλή που χρειάζονται για να ξεκινήσουν τα ταξίδια τους στο Erasmus », δήλωσε ο Γκονζάλες.

Από την πλευρά της η συντονίστρια Νεολαίας της ΕΕ Μπιλιάνα Σιράκοβα δήλωσε ότι ανυπομονεί. Η εφαρμογή έχει τελικά το «δυναμικό για να ενισχύσει τη δημοκρατία, να επιτρέψει την ψηφιακή ενεργό συμμετοχή των πολιτών και τη συμμετοχή των νέων», συνδέοντας τους νέους μεταξύ τους και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ στο μέλλον, εξήγησε.

Η Ευρωπαία Επίτροπος για την καινοτομία, την έρευνα, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση και τη νεολαία, Μαρίγια Γκαμπριέλ, χαρακτήρισε την εφαρμογή «ένα σημαντικό βήμα προς την ψηφιοποίηση» του Erasmus+ και «το σημείο εκκίνησης ενός πραγματικού ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης».

Οι προσπάθειες για την διαδικτυακή παρουσία του Erasmus έχουν ήδη ξεκινήσει στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που φιλοξενούν φοιτητές του προγράμματος, με περισσότερα από 4.000 πανεπιστήμια να συμμετέχουν σε ένα έργο που τους επιτρέπει να ανταλλάσσουν με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα δεδομένα των φοιτητών.

Η προσπάθεια σύνδεσης των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που φιλοξενούν φοιτητές είναι μέρος μιας ευρύτερης ώθησης της Κομισιόν για περισσότερη ένταξη μεταξύ των χωρών της ΕΕ, που υποτίθεται ότι «θα δημιουργήσει έναν γνήσιο ευρωπαϊκό χώρο μάθησης» έως το 2025.

Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης

Ενώ οι υπουργοί παιδείας των χωρών της ΕΕ συμφώνησαν τον Φεβρουάριο για το σχέδιο της Κομισιόν για την επίτευξη του λεγόμενου Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης στα μέσα της δεκαετίας, έχουν χάσει όμως τον ενθουσιασμό για να γίνει η κύρια προτεραιότητα του μπλοκ.

«Ενώ κινούμαστε προς την επίτευξη του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης έως το 2025, ο κύριος στόχος της ευρωπαϊκής συνεργασίας στην εκπαίδευση και την κατάρτιση θα πρέπει να είναι η υποστήριξη της περαιτέρω ανάπτυξης συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στα κράτη μέλη», ανέφεραν.

Οι φοιτητές που ταξιδεύουν στο εξωτερικό θα μπορούν επίσης να αποκτήσουν την Ευρωπαϊκή Φοιτητική Κάρτα τους μέσω της εφαρμογής, η οποία ξεκλειδώνει την πρόσβαση σε υπηρεσίες, μουσεία, πολιτιστικές δραστηριότητες και ειδικές προσφορές.

«Ας είμαστε ειλικρινείς, αυτό που θέλουμε είναι μια ευρωπαϊκή κάρτα για όλους τους φοιτητές στην Ευρώπη», παραδέχτηκε η Γκαμπριέλ εκφράζοντας την ελπίδα ότι η πρώτη εισαγωγή μιας ψηφιακής κάρτας για τους φοιτητές του Erasmus θα δημιουργήσει μια «κρίσιμη μάζα στα πανεπιστήμια» για να προχωρήσει η επίλυση των τεχνικών δυσκολιών για τη δημιουργία ενός συστήματος σε όλη την ΕΕ.

Απαντώντας στο κατά πόσο η νέα εφαρμογή θα περιλαμβάνει όλους τους τύπους συμμετεχόντων στο Erasmus+, η Γκαμπριέλ απάντησε ότι «δεν κάνουμε διαφοροποιήσεις».

 «Αυτό που είδαμε κατά τη διάρκεια της κρίσης είναι ότι στην πραγματικότητα είναι η ΕΕΚ [Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση], που είχε δεχτεί πραγματικά πλήγμα», είπε.

Οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και κατάρτισης έχουν γίνει τελευταία προτεραιότητα στις Βρυξέλλες, οι οποίες θεωρούνται ως ένας τρόπος για να αυξηθεί η εμβέλεια των προγραμμάτων κινητικότητας που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ και να γίνουν πιο περιεκτικά.

Η αυξημένη σημασία της ΕΕΚ αντικατοπτρίζεται επίσης στον προϋπολογισμό που της αφιερώνεται. Μέχρι το 2027, από τα 20,4 δισεκατομμύρια ευρώ που προβλέπονταν για σπουδές στο εξωτερικό, τουλάχιστον το 21,5% προορίζεται για την ΕΕΚ, αύξηση 4,5% από την τελευταία δημοσιονομική περίοδο.

Παράλληλα η φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ένα νέο σχήμα Erasmus για την ανεύρεση εργασίας στο εξωτερικό για τους νέους της ΕΕ που δεν εργάζονται ή εκπαιδεύονται, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει την κρίση ανεργίας των νέων του μπλοκ.

Με πληροφορίες από Euractiv