Η περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών βρίσκεται στην αιχμή της, καθώς τα μεγάλα αστικά κέντρα παρουσιάζουν εικόνες… ερήμωσης τον Δεκαπενταύγουστο, αλλά συνάμα οδεύει και προς τον επίλογό της. Το τελευταίο «κύμα» εκδρομέων, εγκαταλείπει τις πόλεις, για να αρχίσουν σιγά-σιγά να επιστρέφουν τα προηγούμενα.
Είναι ή (για να ακριβολογούμε) θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, ότι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που θα μετακινηθούν με τα οχήματά τους, πρέπει να έχουν κάνει όλους τους απαραίτητους τεχνικούς ελέγχους και τα service, πριν γυρίσουν το κλειδί στη μίζα, για το ταξίδι των διακοπών.
Ανεξάρτητα, όμως, από αυτό, υπάρχει μια σειρά διαδικασιών, που πρέπει να κάνει ο οδηγός και που θα του εξασφαλίσουν, σε σημαντικό βαθμό, το πλέον βασικό ζητούμενο των διακοπών, την ηρεμία και την ξεγνοιασιά. Στη χειρότερη των περιπτώσεων, θα του ηχήσουν «καμπανάκι» και θα τον γλιτώσουν από τις κακοτοπιές.
Έλεγχος στάθμης νερού κινητήρα
Ένας έλεγχος στη στάθμη του νερού του οχήματος είναι απαραίτητος πριν ξεκινήσουμε. Για να κάνουμε τη διαδικασία, πρέπει να έχουμε σταθμεύσει το όχημα σε επίπεδο μέρος και ο κινητήρας του να είναι κρύος. Εάν κατά τον έλεγχό μας διαπιστώσουμε ότι η στάθμη του νερού (αντιπηκτικού υγρού) είναι κοντά στο κατώτερο σημείο ένδειξης, συμπληρώνουμε αναλόγως.
Έλεγχος στάθμης λαδιών και πλυστικού υγρού παρμπρίζ
Τα καινούργια αυτοκίνητα δεν «καίνε» πολύ λάδι στον κινητήρα τους και δεν υπερθερμαίνονται εύκολα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα αφήνουμε στην τύχη τους.
Ελέγχουμε τη στάθμη τόσο του λαδιού του κινητήρα όσο και των υγρών των φρένων και φροντίζουμε να είναι στο ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος του αντίστοιχου δείκτη. Επίσης, ελέγχουμε για τυχόν διαρροή. Εάν δούμε ότι υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο, καλό θα είναι να πάμε το όχημά μας στο συνεργείο για να το δει ο μηχανικός μας.
Έλεγχος ελαστικών και τροχών
Κάνουμε έναν προσεκτικό έλεγχο των ελαστικών τού αυτοκινήτου μας για τυχόν φθορές και ρωγμώσεις στο πλαϊνό μέρος τους, όπως και στο πέλμα τους. Για το τελευταίο, μετακινούμε σταδιακά το όχημα και ελέγχουμε μέχρι να συμπληρώσουν μια πλήρη περιστροφή.
Βάσει νόμου, αλλά και προδιαγραφών του κατασκευαστή, το ελάχιστο ύψος ασφαλούς πρόσφυσης και πέδησης του πέλματος των ελαστικών είναι 1,6 χλστμ. Συνήθως, αυτά έχουν χρωματισμένο δείκτη ο οποίος αποκαλύπτεται όταν το ύψος φτάνει στο όριό του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει, μπορούμε να εφαρμόσουμε την πρακτική με ένα κέρμα το οποίο εισάγουμε στη χάραξη του ελαστικού και διαπιστώνουμε το ύψος του.
Εννοείται ότι φροντίζουμε ώστε να έχουν τη σωστή πίεση και δεν ξεχνάμε να ελέγχουμε και τη ρεζέρβα, εφόσον υπάρχει. Λόγω διακοπών, το αυτοκίνητό μας θα είναι φορτωμένο περισσότερο απ’ όσο συνήθως. Έτσι, βάζουμε την πίεση στα ελαστικά που προτείνει ο κατασκευαστής του γι’ αυτή την περίπτωση. Τέλος, ελέγχουμε τα λάστιχα και κατά τη διάρκεια των διακοπών μας και την επιστροφή μας.
Ελέγχουμε τα φώτα
Με τη βοήθεια κάποιου μέλους της οικογένειας ή ενός φίλου, διαπιστώνουμε εάν λειτουργούν σωστά όλα τα φώτα του αυτοκινήτου εμπρός και πίσω. Τα φώτα θέσης, η μεσαία και η μεγάλη σκάλα, ακόμα και τα φώτα ομίχλης, εάν διαθέτει το αυτοκίνητό μας. Βεβαίως, καλοκαίρι είναι οπότε τα τελευταία δεν είναι τόσο απαραίτητα. Ωστόσο, υπάρχει η πιθανότητα να συναντήσουμε ομίχλη εάν ο προορισμός μας είναι ορεινός.
Τέλος, δεν ξεχνάμε να τσεκάρουμε και τα φλας όπως και τη λειτουργία των «αλάρμ», καθώς και το φως στην πίσω πινακίδα κυκλοφορίας. Εννοείται πως εάν διαπιστώσουμε ότι κάποια λάμπα δεν λειτουργεί φροντίζουμε να την αντικαταστήσουμε.
Εάν πρόκειται να ταξιδέψουμε σε χώρα του εξωτερικού είναι καλό να γνωρίζουμε ότι σε κάποιες από αυτές είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν στο αυτοκίνητο ανταλλακτικές λάμπες ή ασφάλειες. Επιπλέον, σε μια τέτοια περίπτωση -δηλαδή διακοπές σε άλλο κράτος οδικώς- θα πρέπει να έχουμε ενημερωθεί γενικότερα για το τι προβλέπει ο Κ.Ο.Κ. αυτής.
Καθαρισμός των φώτων
Σε συνέχεια της προηγούμενης διαδικασίας, δηλαδή ελέγχου της σωστής λειτουργίας των φώτων, καθαρίζουμε τα φωτιστικά σώματα του αυτοκινήτου μας. Απομακρύνουμε τη σκόνη και άλλες βρομιές που πιθανόν να υπάρχουν σε αυτά και φροντίζουμε να έχουν τη μέγιστη δυνατή φωτεινότητά τους, όταν είναι αναμμένα.
Έλεγχος των υαλοκαθαριστήρων
Ελέγχουμε τα μάκτρα για την ελαστικότητά τους ή για τυχόν ρωγμές σε αυτά. Εάν κρίνουμε ότι χρειάζεται, τα αντικαθιστούμε. Αν και καλοκαίρι, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την περίπτωση να βρεθούμε σε κάποια ξαφνική μπόρα η οποία τέτοια εποχή είναι έντονη συνήθως. Φυσικά, ελέγχουμε και τη λειτουργία του μηχανισμού των υαλοκαθαριστήρων σε καθεμία από τις ενδιάμεσες ταχύτητες κίνησής τους.
Πορτμπαγκάζ
Είναι δεδομένο ότι θα χρειαστούμε τη μέγιστη χωρητικότητά του, είτε πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι των διακοπών μας είτε κατά την επιστροφή μας. Έτσι, φροντίζουμε να αφαιρέσουμε από το πορτμπαγκάζ ό,τι κρίνουμε πως δεν θα μας χρειαστεί και το οποίο έχουμε αφήσει σε αυτό είτε από τον χειμώνα είτε πρόχειρα, «για λίγο».
Εννοείται ότι δεν αφαιρούμε από το πορτμπαγκάζ τη ρεζέρβα τροχού, τον γρύλλο, το φαρμακείο, τον πυροσβεστήρα, το προειδοποιητικό τρίγωνο και το φωσφορίζον γιλέκο ασφαλείας. Τα τέσσερα τελευταία τα τοποθετούμε στο εσωτερικό του οχήματός ή επάνω στις αποσκευές μας για να είναι άμεσα προσβάσιμα.
Ασφάλεια και άλλα έγγραφα
Έχουμε φροντίσει να ισχύει η ασφάλιση του αυτοκινήτου μας και ότι καλύπτει ό,τι πιθανόν να μας τύχει κατά το ταξίδι μας. Εάν ο προορισμός είναι κάποια άλλη χώρα, φροντίζουμε από πριν να ενημερωθούμε για το τι θα χρειαστεί επιπλέον αναφορικά με την ασφάλιση του αυτοκινήτου, των επιβατών και προς τρίτους. Επίσης, ρωτάμε να μάθουμε εάν χρειάζεται να έχουμε μαζί μας και άλλα έγγραφα και τα προμηθευόμαστε εγκαίρως.
Καύσιμο
Με την τιμή της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης να έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, η μετακίνηση με αυτοκίνητο είναι μια «οικονομική πληγή». Συνεπώς, το ταξίδι των διακοπών με αυτό θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό μας.
Αφού δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, ας φροντίσουμε να γεμίσουμε το ρεζερβουάρ του οχήματός μας με καύσιμο στο βενζινάδικο που πηγαίνουμε συνήθως.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ