Η Tesla, Inc. είναι σήμερα συνώνυμο της καινοτομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας καταφέρει να αλλάξει δραστικά την αντίληψη που είχαμε για τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs).
Η ιστορία της ξεκίνησε το 2003, όταν δύο πρωτοπόροι, ο Μάρτιν Εμπερχαρντ και ο Μαρκ Ταρπενινγ, ίδρυσαν την εταιρεία στο Σαν Κάρλος της Καλιφόρνιας, με το όνειρο να αναπτύξουν το πρώτο πραγματικά βιώσιμο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ο Ιλον Μασκ, ο οποίος είχε ήδη καταστεί γνωστός μέσα από την επιτυχία της PayPal, έγινε ένας από τους κύριους χρηματοδότες της εταιρείας μετά την ίδρυσή της και σύντομα ανέλαβε τα πάντα. Μια… πονεμένη ιστορία που θα σας αποκαλύψουμε σύντομα…
Η Tesla αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες στα πρώτα της βήματα. Η προσπάθεια για την ανάπτυξη καινοτόμων, αποδοτικών και προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων ήταν γεμάτη τεχνικές προκλήσεις και υψηλό οικονομικό κόστος. Η παραγωγή του πρώτου τους αυτοκινήτου, του Roadster, συνάντησε σημαντικές καθυστερήσεις και κόστη που υπερέβαιναν τις αρχικές προβλέψεις. Παρά τα αρχικά εμπόδια, η Tesla κατάφερε να παρουσιάσει το Roadster το 2008, καθιστώντας το ως το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε μπαταρίες λιθίου-ιόντων και είχε αυτονομία μεγαλύτερη των 200 μιλίων ανά φόρτιση.
Ηταν ακριβώς την εποχή της μεγάλης κρίσης στις ΗΠΑ και το «Μπαμ» που έγινε στην άλλοτε θηριώδη Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η μεγάλη οικονομική κρίση στις ΗΠΑ, που έχει μείνει στην ιστορία ως η «Μεγάλη Ύφεση», ξεκίνησε το 2007 και εντάθηκε το 2008, επιδεινώνοντας το 2009. Αυτή η περίοδος χαρακτηρίστηκε από την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων στις ΗΠΑ, που πυροδότησε μια παγκόσμια οικονομική κρίση. Η κρίση έπληξε σοβαρά τον την αυτοκινητοβιομηχανία, με το πανίσχυρο Ντιτρόιτ, το οποίο θεωρείται η καρδιά της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, να ερημώνει από τα λουκέτα.
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, τρεις από τις μεγαλύτερες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – General Motors, Chrysler, και Ford – βρέθηκαν αντιμέτωπες με σοβαρές οικονομικές δυσκολίες. Η General Motors και η Chrysler κατέληξαν να υποβάλουν αίτηση για προστασία από τους πιστωτές μέσω του Κεφαλαίου 11 του αμερικανικού νόμου περί πτωχεύσεων το 2009, ενώ η Ford κατάφερε να αποφύγει την πτώχευση, αλλά επίσης αντιμετώπισε σοβαρές οικονομικές προκλήσεις.
Τελικά η Chrysler-Jeep εξαγοράστηκε από τους Ιταλούς της Fiat.
Η κρίση οδήγησε σε μαζικές απολύσεις, κλείσιμο εργοστασίων και μεγάλες απώλειες στον τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων. Ως απάντηση, η αμερικανική κυβέρνηση ενέκρινε πακέτα διάσωσης για τη στήριξη του αυτοκινητοβιομηχανικού κλάδου, τα οποία περιλάμβαναν δάνεια και άλλες μορφές χρηματοδοτικής ενίσχυσης, με σκοπό την αποφυγή πλήρους κατάρρευσης του κλάδου και την διατήρηση των εργασιακών θέσεων.
Φυσικά ανάλογα χρήματα και για λόγους ανταγωνιστικής ισορροπίας έλαβε και η Tesla με το ένα αυτοκίνητο σε παραγωγή.
Οι Αμερικανοί είδαν την επόμενη ημέρα της γκρεμισμένης υπερήφανης αυτοκινητοβιομηχανίας τους, στις ενέρξειες του Ιλον Μάσκ και έτσι άρχισε το πανηγυρι των δανείων των επιδοτήσεων κλ.π.
Φανερά αλλά και μέσω άλλων συνδεδεμένων εταιρειών -αλλά πάντα νόμιμα- η Tesla Inc. έλαβεσημαντική χρηματοδοτική υποστήριξη από το Αμερικανικό κράτος, η οποία έχει παίξει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη και επιτυχία της εταιρείας.
Η πιο σημαντική από αυτές τις χρηματοδοτήσεις ήταν μέσω του προγράμματος Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program (ATVM), το οποίο είναι μέρος του Τμήματος Ενέργειας των ΗΠΑ.
Η Tesla έλαβε ένα δάνειο ύψους $465 εκατομμυρίων το 2010 από το ATVM. Αυτό το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίζει την ανάπτυξη και την παραγωγή οχημάτων που προωθούν την τεχνολογία καθαρής ενέργειας και είναι πιο αποδοτικά σε σχέση με την κατανάλωση καυσίμου.
Τα χρήματα από αυτό το δάνειο χρησιμοποιήθηκαν για την ανάπτυξη του Model S, του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού sedan της εταιρείας, και για την κατασκευή των παραγωγικών δυνατοτήτων στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της Tesla στο Fremont, Καλιφόρνια.
Οι ενέργειες του Μασκ και της ομάδας του ήταν τόσο δυναμικές που κατάφερε και πλήρωσε πλήρως το δάνειο τον Μάιο του 2013, πολύ νωρίτερα από την προθεσμία που είχε οριστεί.
Εκτός από την απευθείας χρηματοδότηση μέσω δανείων, η Tesla έχει επωφεληθεί και από άλλες μορφές κρατικής υποστήριξης στις ΗΠΑ, όπως φορολογικά κίνητρα για τους καταναλωτές που αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα και διάφορες τοπικές επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές για την εγκατάσταση των παραγωγικών της δυνατοτήτων.
Αυτές οι κρατικές επιδοτήσεις και τα φορολογικά κίνητρα έπαιξαν ατο ρόλο τους στην ανάπτυξη της Tesla και της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων γενικότερα, επιτρέποντας στην εταιρεία να υπερνικήσει τις αρχικές προκλήσεις και να καταστεί πρωτοπόρος στην κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων.
Σήμερα η τεράστια Tesla προσφέρει τα μέγιστα στην Αμερικανική οικονομία, πολλά περισσότερα από όσο έλαβε στο ξεκίνημά της, καθιστώντας αυτή τη συνεργασία κράτους και επιχείρησης, ως το απόλυτο success story και παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις οικονομίες του κόσμου.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ