Κάθε φορά που η Microsoft αποφασίζει να φέρει μια νέα έκδοση των Windows στους εκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο τα σχόλια έχουν ακριβώς την ίδια λογική. Στην αρχή όλοι είναι επιφυλακτικοί, συνήθως γκρινιάζουν για το ότι θα χάσουν τη βολή τους και στην πραγματικότητα θα προτιμούσαν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την παρούσα έκδοση.
Στη συνέχεια, όταν το λογισμικό αρχίσει να λειτουργεί, στα σχόλια παρατηρείται ένας διχασμός σε εκείνους που αμέσως αγάπησαν το νέο σύστημα και σε εκείνους που ακόμα αντιστέκονται να το δοκιμάσουν. Η τελική φάση της προσαρμογής είναι και η πιο απολαυστική καθώς όλα τα σχόλια πλέον είναι θετικά, μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις επικρατεί ενθουσιασμός και τελικά το γενικό συμπέρασμα είναι ότι αυτή η έκδοση των Windows είναι η καλύτερη που έχει βγει… και όντως είναι.
Διαβάζοντας το τελευταίο διάστημα ιστορικά στοιχεία για τη σειρά GS της BMW Motorrad με αφορμή τη δοκιμή της R 1300 GS, ανακάλυψα ότι κάτι παρόμοιο συνέβαινε πάντα όταν υπήρχε ανανέωση του μοντέλου της γερμανικής μάρκας. Το GS είναι με διαφορά το πιο σημαντικό μοντέλο της BMW στη σύγχρονη εποχή της και το ανανεώνει περίπου κάθε δέκα χρόνια.
Κάθε φορά λοιπόν που υπάρχει μια τέτοια ανανέωση, παρατηρείται το ίδιο μοτίβο με εκείνο της ανανέωσης των Windows. Αυτήν τη φορά όμως, στην περίπτωση του ολοκαίνουριου R 1300 GS τα πράγματα ήταν διαφορετικά καθώς η καινούρια μοτοσικλέτα με μικρές εξαιρέσεις, ενθουσίασε με το καλημέρα τους φίλους του μοντέλου, αλλά κυρίως κίνησε το ενδιαφέρον όλου του μοτοσικλετιστικού κόσμου.
Αρέσει… αρέσει πολύ!
Οι αρχικές αντιδράσεις όσον αφορά τον σχεδιασμό της μοτοσικλέτας ήταν μάλλον αρνητικές, ιδιαίτερα για την ριζική αλλαγή της μάσκας. Μόλις όμως η μοτοσικλέτα εμφανίστηκε μπροστά στο κοινό όλοι «κατάπιαν τη γλώσσα τους» απολαμβάνοντας τελικά μια πολύ καλοφτιαγμένη, ποιοτική και τελικά όμορφη adventure μοτοσικλέτας.
Εκτός από το αισθητικό κομμάτι, ένα σημείο που δεν περνάει απαρατήρητο είναι το μέγεθος της μοτοσικλέτας. Η νέα R 1300 GS έχει μικρύνει, έχει μαζευτεί και πλέον είναι μια μοτοσικλέτα σε… κανονικό μέγεθος. Θα λέγαμε μάλιστα ότι είναι πιο μικρή σε μέγεθος από πολλές μοτοσικλέτες του άμεσου ανταγωνισμού ενώ και το βάρος της (237 κιλά γεμάτη) είναι κατά πολύ χαμηλότερο (14 κιλά) σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.
Με λίγα λόγια, εκτός από τις ποιοτικές λεπτομέρειες της μοτοσικλέτας, όπως τον νέο προβολέα, τα γραφικά, τα πλαστικά και την ουρά, έχουμε πλέον να κάνουμε με μια κανονική σε διαστάσεις μοτοσικλέτα. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι η νέα R1300GS είναι πιο χρηστική και εύκολη από ποτέ, ικανή για πολλές περισσότερες χρήσεις.
Boxer που δαγκώνει
Ένα από τα βασικά στοιχεία που άλλαξαν στο νέο R 1300 GS είναι ο κινητήρας. Το σύνολο παραμένει φυσικά boxer έχοντας μεγαλώσει στα 1.300 κ.εκ. Η απόδοσή έχει επίσης αυξηθεί στους 145 ίππους στις 7.750 σ.α.λ. με τη ροπή να αγγίζει τα 149 Nm στις 6.500 σ.α.λ. Χρησιμοποιεί την τεχνολογία ShiftCam στην κίνηση των εκκεντροφόρων, ενώ ο ηλεκτρονικός ψεκασμός ανεβάζει κατακόρυφα την ποιότητα λειτουργίας του συστήματος.
Ο αναβαθμισμένος boxer της R 1300 GS λειτουργεί όπως θα περίμενε κάθε αναβάτης που έχει οδηγήσει έστω και μια φορά το συγκεκριμένο μοντέλο. Γεμάτος παντού με τρομερές μεσαίες στροφές και πολύ καλή διάρκεια ψηλά, είναι ικανός όταν είσαι γενναίος με τον δεξιό καρπό να σηκώσει τον εμπρός τροχό για πλάκα ή να ντριφτάρει το πίσω μέρος χωρίς τελειωμό.
Απολαυστικά ελαστικός, όχι τόσο πρόθυμος στις πολύ χαμηλές στροφές, κάτι όμως που έχει νόημα για να μην τρομάξει τους πιο άπειρους η θηριώδης ροπή. Το κιβώτιο με το σύστημα quickshifter παίρνει απλά δέκα με τόνο έχοντας τρομερή ακρίβεια και ταχύτητα στις αλλαγές, με πολύ μειωμένους μηχανικούς θορύβους από τον άξονα. Οι επιδόσεις είναι εκρηκτικές και τα 200 χλμ./ώρα να έρχονται πριν προλάβεις να καταπιείς, ενώ το ταχύμετρο θα συνεχίσει να ανεβαίνει ξεπερνώντας άνετα τα 230 χλμ./ώρα.
Ο τρόπος απόδοσης του boxer κινητήρα όμως δεν είναι το μεγάλο νέο για την R 1300 GS. Το μεγάλο νέο είναι τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά της BMW Motorrad που έχουν δώσει έναν ανώτερο χαρακτήρα στη μοτοσικλέτα. Μέσα από τα διαφορετικά (τέσσερα) προγράμματα οδήγησης ο αναβάτης έχει στα χέρια του ακριβώς αυτό που ζητάει.
Το ρυθμιζόμενο σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης, το σύστημα αποτροπής σούζας, το ελεγχόμενο φρένο του κινητήρα, το ABS Pro Στροφής και φυσικά η απόκριση του γκαζιού είναι τόσο σωστά προσαρμοσμένα στο κάθε πρόγραμμα που σε βγάζουν από την άχαρη θέση να ψάχνεις ρυθμίσεις και αλλαγές. Απλά επιλέγεις και απολαμβάνεις. Αν πάλι θέλεις το κάτι παραπάνω μπορείς να ρυθμίσεις τα πάντα ατά το δοκούν.
Επανάσταση σε όλα τα τερέν
Μπορεί η νέα BMW R 1300 GS να έχει νέο σχεδιασμό, περισσότερους ίππους και εξελιγμένα ηλεκτρονικά, ωστόσο εκεί που ο αναβάτης θα αναφωνήσει ένα μεγαλοπρεπές «ΟΥΑΟΥ» μέσα από το κράνος του είναι όταν αρχίσει να κινείται με το νέο GS. Το επανασχεδιασμένο πλαίσιο και οι μαγικές ηλεκτρονικές αναρτήσεις EVO Telelever μπροστά και EVO Paralever πίσω (στην έκδοση Trophy) έχουν δημιουργήσει ένα σύνολο που προκαλεί μόνο χαμόγελα.
Η μοτοσικλέτα είναι ελαφριά σε αίσθηση, αλλάζει κατεύθυνση με τη σκέψη και στρίβει σαν σπορ μοτοσικλέτα επιδόσεων με αυξημένη πληροφόρηση από τις αναρτήσεις κάτι που απουσίαζε από τα προηγούμενα μοντέλα. Και εδώ τα ηλεκτρονικά έχουν ανεβάσει τον πήχη σε όλους τους τομείς καθώς φροντίζουν στην ενεργή λειτουργία τους να παρέχουν την κατάλληλη ρύθμιση για την εκάστοτε περίπτωση. Και αν δεν θέλεις η μοτοσικλέτα να αναλάβει τη ρύθμιση των αναρτήσεων, μπορείς να το κάνεις και εσύ μέσω της ψηφιακής οθόνης.
Η νέα R1300GS παραμένει πολύ άνετη στο ταξίδι με εξαιρετική κάλυψη από τα στοιχεία της φύσης και μια ποιότητα κύλισης που θα εκτιμήσεις στην πολύωρη οδήγηση. Η BMW έχει προσθέσει στη μοτοσικλέτα το στοιχείο της σπορ οδήγησης κάτι που έχει επιτευχθεί τόσο με τη μείωση του βάρους όσο και με την αναβάθμιση των αναρτήσεων. Η μοτοσικλέτα είναι διασκεδαστική και εύκολη στη σβέλτη οδήγηση με τα όριά της να είναι πολύ υψηλά, ίσως πιο ψηλά από τον μέσο όρο των αναβατών που θα στραφούν σε αυτήν την κατηγορία μοτοσικλετών.
Η νέα GS στρίβει και ταξιδεύει καλύτερα έχοντας πιο οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, ωστόσο στον τομέα που έχει κάνει κυριολεκτικά άλματα είναι στην καθημερινη χρηστικότητα. Η BMW Motorrad έχει τοποθετήσει στη μοτοσικλέτα ίσως το πιο έξυπνο ηλεκτρονικό σύστημα στις αναρτήσεις που δεν είναι άλλο από την ενεργητική ρύθμιση της προφόρτισης. Όταν η μοτοσικλέτα είναι σταθμευμένη ή σταματημένη ή ακόμα και όταν κάνει μικρές μανούβρες χαμηλώνει τόσο που επιτρέπει στον αναβάτη να πατήσει και με τα δύο πόδια στην άσφαλτο.
Ένα από τα σοβαρότερα άγχη λοιπόν του αναβάτη στις καθημερινές μετακινήσεις πάει περίπατο χάρη στο ποιοτικό και πανέξυπνο σύστημα της R 1300 GS. Χάρη σε αυτό το σύστημα, τη μείωση του βάρους και το μάζεμα των διαστάσεων πλέον η νέα GS είναι μια μοτοσικλέτα που μπορείς να χρησιμοποιείς κάθε μέρα, όλη μέρα όπου κι αν πηγαίνεις.
Η έκδοση Trophy είναι εξοπλισμένη με ακτινωτές ζάντες 19 ιντσών εμπρός και 17 ιντσών πίσω. Αυτή η διάταξη σε βάζει στην πρίζα να τη χρησιμοποιήσεις και σε χωμάτινες διαδρομές ανακαλύπτωντας ακόμα μια ευχάριστη οδηγική πτυχή της μοτοσικλέτας. Και εδώ το βάρος και το μέγεθος έχουν αναβαθμίσει τη χρήση εκτός δρόμου, ενώ η άριστη ρύθμιση του προγράμματος Enduro Pro φροντίζει να έχει μια ομαλή απόκριση στο γκάζι και την κατάλληλη ρύθμιση σε ABS και Traction Control.
Είναι αδύνατο να μην αναφερθούμε έστω και επιδερμικά στον εξοπλισμό της μοτοσικλέτας ο οποίος είναι άκρως εντυπωσιακός. Στην έκδοση Trophy θα συναντήσει κανείς θερμαινόμενη σέλα και grip, TFT οθόνη 6 ιντσών με σύστημα συνδεσιμότητας, Adaptive Cruise Control, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα, σύστημα ραντάρ εμπρός και πίσω, LED Matrix προβολείς με ενεργητική λειτουργία, προβολείς LED, USB θύρα, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα, σύστημα ηλεκτρονικής υποβοήθησης κεντρικού σταντ και σύστημα Keyless.
Ιδιαίτερα θα σταθούμε στο σύστημα ραντάρ το οποίο παρέχει στη μοτοσικλέτα ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια. Εκτός από το Adaptive Cruise Control που προσαρμώζει αυτόματα την ταχύτητα ταξιδιού, η μοτοσικλέτα διαθέτει σύστημα ειδοποίησης τυφλού σημείου μέσω φωτεινής ειδοποίησης στους καθρέπτες και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος σε περίπτωση επικείμενης πρόσκρουσης.
Το αγκάθι
Δεν μπορώ πραγματικά να βρω κάτι που δεν μου άρεσε στο νέο BMW R 1300 GS. Για τα μάτια του κόσμου θα πω ότι ο τρόπος επιλογής ή εναλλαγής συστημάτων από τους διακόπτες στο τιμόνι είναι λίγο πιο περίπλοκος από ότι θα περίμενες. Ακόμα και μετά από αρκετές ημέρες παρέα με το GS δεν κατάφερα με τη μία να αλλάξω λειτουργία χωρίς να κάνω έστω ένα λάθος βήμα. Περί ορέξεως όμως…
Βερολίνο καλεί… τον κόσμο
Δεν θα σταθώ στη μείωση του βάρους, στη μείωση του μεγέθος, στους 10 παραπάνω ίππους και στις εκπληκτικές ηλεκτρονικές αναρτήσεις της νέας BMW R 1300 GS. Δύο πράγματα είναι εκείνα που μου έμειναν χαραγμένα στο μυαλό από αυτή τη μοτοσικλέτα και με έκαναν τελικά να πω μπράβο στους Γερμανούς.
Το πρώτο είναι η διασκεδαστική προσέγγιση στην οδηγική συμπεριφορά που αποφάσισε να δώσει η BMW στη μοτοσικλέτα δίνοντας στον αναβάτη έναν λόγο να είναι χαρούμενος καθημερινά. Το δεύτερο είναι ότι πλέον η R 1300 GS είναι μια μοτοσικλέτα που θα χαρείς παντού και πάντα, κάθε ώρα και στιγμή. Είναι το scooter σου, το 4Χ4 σου, η λιμουζίνα σου, το streetfighter σου και το MotoGP σου, όλα σε ένα… στην R 1300 GS.
Όλα τα στοιχεία της BMW R 1300 GS ΕΔΩ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά – BMW R 1300 GS
Κινητήρας: Δικύλινδρος boxer με ShiftCam
Κυβισμός: 1.300cc
Ισχύς: 145 PS / 7.750 rpm
Ροπή: 149 Nm / 6.500 rpm
Τροφοδοσία: Ηλ. Ψεκασμός με 4 προγράμματα οδήγησης
Κιβώτιο: 6ταχυτο με quickshifter
Πλαίσιο: Ατσάλινο δύο τμημάτων
Φρένα: Brembo 4πίστονες δαγκάνες με δίσκους 310 χιλ. εμπρός και ΑBS Pro Στροφής
Αναρτήσεις: Ηλεκτρονικές BMW Motorrad EVO Telelever και Paralever
Ρεζερβουάρ: 19 L
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,1 λτ/100χλμ.
Τροχοί: Ακτινωτοί 19 ιντσών εμπρός και 17 ιντσών πίσω
Βάρος: 237 kg (γεμάτο)
Τιμή: Από 20.690 ευρώ (τιμή μοντέλου δοκιμής 26.250 ευρώ)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ