Σχεδιασμένο το 1974 για να αντικαταστήσει το εμβληματικό DS, το οποίο διαδέχθηκε το Traction, το CX παραμένει και σήμερα γνωστό ως το μοντέλο-ορόσημο της Citroen των δεκαετιών του ’70 και του ’80.

Όπως και οι δύο διάσημοι προκάτοχοί του, επωφελήθηκε από πολυάριθμες τεχνολογικές καινοτομίες που, σε όλη τη δεκαεπτάχρονη διαδρομή του, του έδωσαν χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό ακόμη και σήμερα. Το ιδιαίτερό του στυλ του δίνει μια κομψή, αεροδυναμική ταυτότητα που είναι άμεσα αναγνωρίσιμη.



Το CX αντικαταστάθηκε το καλοκαίρι του 1989 από το XM. Ωστόσο, ορισμένες εκδόσεις του συνέχισαν να παράγονται μέχρι το καλοκαίρι του 1991.

Αξιοποιώντας στο έπακρο την πρόοδο

Το CX κυκλοφόρησε επίσημα στις 26 Αυγούστου 1974, ακριβώς δύο μήνες μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσης μεταξύ των Automobiles Citroen και Automobiles Peugeot. Ένα μήνα πριν, στη Σουηδία είχε γίνει η παρουσίαση στους δημοσιογράφους των 22 CX 2000s και CX 2200s που χρησιμοποιήθηκαν για εξαντλητικές δοκιμές.

Η άφιξή τους στο Παρίσι, σε κατάστημα της φίρμας στα Ηλύσια Πεδία, έγινε μετά από μια διαδρομή 3.400 χιλιομέτρων σε διάστημα 6 ημερών, στο πλαίσιο του Raid Arctique 1974. Στο τιμόνι βρίσκονταν είκοσι δύο νέοι που είχαν λάβει μέρος στο Raid Afrique 1973 με μοντέλα 2CV ένα χρόνο νωρίτερα.



Το CX 2000, που κυκλοφόρησε στις 28 Αυγούστου 1974, τράβηξε την προσοχή στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο του ίδιους έτους. Το αστέρι του περιπτέρου της Citroen, αναγνωρίστηκε αμέσως ως ένα καινοτόμο αυτοκίνητο. Από τους προκατόχους του, πήρε την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, την υδροπνευματική ανάρτηση και τα δισκόφρενα υψηλής πίεσης διπλού κυκλώματος που ανήκουν στα επιτεύγματα της μάρκας.

Ωστόσο, το νέο μοντέλο διέθετε επιπλέον καινοτομίες. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας τοποθετημένος στον εγκάρσιο άξονα, βρίσκεται με κλίση μπροστά από τον εμπρόσθιο άξονα για καλύτερο κράτημα και κατανομή βάρους. Για εξαιρετική άνεση, το μονοκόκ αμάξωμα συνδέεται με το πλαίσιο μέσω 16 ελαστικών συνδέσμων που φιλτράρουν τον θόρυβο και τους κραδασμούς από τους άξονες κίνησης, καθώς και από τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Αισθητικά, εκτός από τις ιδιαίτερα αεροδυναμικές γραμμές του, όπως υπογραμμίζει το όνομα CX, ολόκληρη η εσωτερική διαρρύθμιση έχει αποτελέσει αντικείμενο αναλυτικής μελέτης. Το πιο εμβληματικό χαρακτηριστικό είναι αναμφίβολα ο περίφημος πίνακας οργάνων, ο οποίος βρίσκεται στο ταμπλό σε ένα ειδικό πλαίσιο. Η εργονομία και η παθητική ασφάλεια βρίσκονται, επίσης, σε πρώτο πλάνο. Πρώτα απ’ όλα, τα συνήθη χειριστήρια που είναι απαραίτητα για την οδήγηση, όπως οι προβολείς, τα φλας, ο υαλοκαθαριστήρας και η κόρνα, είναι προσβάσιμα με την άκρη των δακτύλων, χωρίς τα χέρια του οδηγούν να «φεύγουν» από το τιμόνι. Όλα τα διακοσμητικά και εσωτερικά εξαρτήματα δεν έχουν προεξοχές και τα υλικά τους είναι σχεδιασμένα να είναι τόσο ανθεκτικά όσο και τα όργανα του ανθρώπινου σώματος. Μια άλλη καινοτομία, το 1974, ήταν οι αναδιπλούμενες μπροστινές ζώνες ασφαλείας.

Οι πολλές καινοτομίες του μοντέλου προφανώς δεν πέρασαν απαρατήρητες και, στις 29 Ιανουαρίου 1975, του απονεμήθηκε το βραβείο αυτοκινήτου της χρονιάς το 1975 από τον ευρωπαϊκό Τύπο αυτοκινήτου, βρισκόμενο πολύ μπροστά από τα Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 και Volvo 200.

Από τον Ιούλιο του 1975, το CX έλαβε επίσης το περίφημο σύστημα διεύθυνσης με υποβοήθηση Diravi από την SM. Αυτός ο νέος τύπος υδραυλικού τιμονιού, με υποβοήθηση που μεταβάλλεται από την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου, εξασφάλιζε εξαιρετικό κράτημα σε όλες τις συνθήκες και σε όλες τις ταχύτητες. Αρχικά διατίθεται προαιρετικά, αργότερα θα τοποθετηθεί στάνταρ σε όλη τη γκάμα.



Οι καινοτομίες του

Με τα χρόνια, το CX συνέχισε να εξελίσσεται, λαμβάνοντας καινοτομίες και τεχνικές λύσεις που εφαρμόστηκαν ευρέως μισό αιώνα μετά. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται

– 1975: air conditioning, ηλεκτρικά παράθυρα και στις 4 πόρτες, ρυθμιζόμενους καθρέπτες και πίσω φώτα ομίχλης

– 1976: Ημι-αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων

– 1977: Βενζινοκινητήρας injection, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, ηλεκτρική ηλιοροφή, φώτα ομίχλης, ηλεκτρονική ανάφλεξη εκκίνησης και ζάντες ελαφρού κράματος

– 1978: Ζώνες ασφαλείας για τους πίσω επιβάτες και αυτόματες ηλεκτρομαγνητικές

– 1979: Ένδειξη στάθμης λαδιού στον πίνακα οργάνων

– 1980: Σύστημα πλύσης του παρμπρίζ ενσωματωμένο στους υαλοκαθαριστήρες, πρόσθετο σύστημα εξοικονόμησης καυσίμου και αυτόματο κιβώτιο

– 1981: ελαστικά χαμηλού προφίλ και cruise control

– 1982: Σύνδεση του κεντρικού κλειδώματος με το χώρο αποσκευών και την τάπα πλήρωσης καυσίμου

– 1983: Νέος κινητήρας turbo diesel σύστημα αυτόματης ρύθμισης της θερμοκρασίας στην καμπίνα

– 1984: Νέος τούρμπο κινητήρας βενζίνης

– 1985: Σύστημα πέδησης με ABS, ένδειξη χαμηλής εξωτερικής θερμοκρασίας – πάγου, προειδοποιητικές λυχνίες για καμένη λάμπα και ανοιχτή θύρα, ηλεκτρικά θερμαινόμενοι και ρυθμιζόμενοι καθρέπτες, ηχητική προειδοποίηση όταν τα φώτα είναι ανοιχτά, κλείδωμα και ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου με τηλεχειριστήριο

– 1986: Αυτόματο πίσω θερμαινόμενο πίσω παρμπρίζ

– 1987: Νέος turbo diesel κινητήρας με εναλλάκτη θερμότητας και σύστημα ακινητοποίησης immobilizer.



Σημαντικές Εκδόσεις

Κατά τη διάρκεια της διαδρομής του, το CX διέθετε μια μεγάλη γκάμα κινητήρων. Κάποια από αυτά τα μοντέλα έχουν κάνει ιδιαίτερα έντονη εντύπωση, τόσο για την προσωπικότητά τους όσο και για την αποκλειστικότητα και την υπεροχή τους.

CX 2000

Ήταν το πρώτο από όλα τα μοντέλα CX. Προκάλεσε μεγάλη αίσθηση στο περίπτερο της Citroen στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού στο Porte de Versailles τον Οκτώβριο του 1974. Έπαιρνε κίνηση από έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1.985 κυβικών εκατοστών,  που απέδιδε 102 ίππους. Πλαισιωμένο από το CX 2200, από τον Ιανουάριο του 1975, και το CX 2400 από τον Ιούλιο του 1976, σταμάτησε η παραγωγή του τον Ιούλιο του 1979 με την κυκλοφορία του CX Reflex και του CX Athena που εφοδιαζόταν με έναν νέο κινητήρα 2 λίτρων.

CX Prestige

Όπως το Traction και το DS πριν από αυτό, το CX γρήγορα καθιερώθηκε ως το αυτοκίνητο για πολιτικά πρόσωπα. Δήμαρχοι μεγάλων πόλεων, νομάρχες, γερουσιαστές, βουλευτές, υπουργοί και πολιτικά πρόσωπα, εκτίμησαν την κομψότητα, την άνεση και την ασφάλειά του. Φυσικά, ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν έλειπαν. Η Citroen σύντομα αποφάσισε να δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτή τη σημαντική πελατεία και τον Φεβρουάριο του 1976 παρουσίασε το CX Prestige.

Εκτός από ένα ιδιαίτερα κομψό κορυφαίο φινίρισμα με οροφή από βινύλιο και επένδυση από ανοξείδωτο ατσάλι, το CX Prestige διέθετε επίσης αυξημένο χώρο στα πίσω καθίσματα, κάτι που κατέστη δυνατό χάρη στο αμάξωμα κατά 25 cm μακρύτερο στο μεταξόνιο. Τον Σεπτέμβριο του 1978, ο εσωτερικός του χώρος ενισχύθηκε περαιτέρω με την υιοθέτηση μιας οροφής που ανυψώθηκε κατά τέσσερα εκατοστά. Αν και ήταν εφοδιασμένο με ισχυρούς βενζινοκινητήρες, τον Νοέμβριο του 1979 υπήρξε μια έκδοση με κινητήρα ντίζελ, η CX Limousine, με βελτιωμένο φινίρισμα CX Super.

CX Diesel and CX Turbo Diesel

Τον Δεκέμβριο του 1975, η Citroen επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να αναπτύξει μια γνήσια γκάμα βασισμένη στο CX και λάνσαρε μια έκδοση ντίζελ του CX 2200. Από τότε, το CX, τόσο σε έκδοση saloon όσο και σε estate, ήταν το γαλλικό αυτοκίνητο με σημείο αναφοράς το ντίζελ μοτέρ του. Εξοπλισμένο με στροβιλοσυμπιεστή από τον Απρίλιο του 1983.Η μεγάλη διαφορά έγινε τον Μάρτιο του 1987 με το CX 25 TRD Turbo 2, το οποίο έλαβε έναν νέο κινητήρα 2,5 λίτρων με 120 ίππους και τελική ταχύτητα περίπου 195 km/h!

CX Break, Family and Business

Το κορυφαίο μοντέλο της σειράς CX λανσαρίστηκε τον Ιανουάριο του 1976. Με εσωτερικό όγκο 2,03 m3 όταν τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονταν, πρόσφερε όλες τις ιδιότητες άνεσης. Από τον Οκτώβριο του 1976, προσφέρθηκε μια οικογενειακή έκδοση με δύο πίσω καθίσματα, παρέχοντας όχι λιγότερες από οκτώ θέσεις. Τελικά, το CX Enterprise εμφανίστηκε την άνοιξη του 1984, η τελευταία και μοναδική εμπορική έκδοση του CX Estate. Αν και είχε μόνο δύο μπροστινά καθίσματα και οι πίσω πόρτες του ήταν κλειστές, πρόσφερε μήκος ρεκόρ και ωφέλιμο όγκο 2,03 m και 2.172 dm3 αντίστοιχα. Διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ, το CX Estate έγινε πολύ γρήγορα το σημείο αναφοράς, ακόμη και για ειδικές εκδόσεις οχημάτων, όπως τα ασθενοφόρα.

CX GTI, CX GTI Turbo and CX GTI Turbo 2

Ήταν προφανές ότι το CX θα ήταν άξιος διάδοχος του εμβληματικού DS με το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού. Αυτό επιτεύχθηκε τον Μάιο του 1977 με το λανσάρισμα του CX GTI εξοπλισμένο με κινητήρα βενζίνης L-Type Jetronic 2.347 κυβικών εκατοστών. Αποδίδοντας 128 ίππους και συνδυαζόμενο με κιβώτιο 5 σχέσεων, απέδιδε τελική ταχύτητα 189 km/h.

Εξωτερικά, το CX GTI ξεχώριζε όχι μόνο για το ειδικό σήμα του αλλά και για τα μαύρα ματ φινιρίσματα, τις ζάντες ελαφρού κράματος (αρχικά διατίθενται προαιρετικά), τους δύο προβολείς ομίχλης και έναν μπροστινό εκτροπέα αέρα.

Τον Οκτώβριο του 1984, ένας υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 2.500 κυβικών εκατοστών με 168 ίππους προστέθηκε στη γκάμα, μετατρέποντάς τον σε CX GTI Turbo και επιτρέποντάς του να διεκδικήσει τελική ταχύτητα 220 km/h! Τελικά, τον Ιούλιο του 1986, το αυτοκίνητο μετονομάστηκε σε CX GTI Turbo 2 με την προσθήκη ενός εναλλάκτη εισαγωγής αέρα-αέρα, ο οποίος όχι μόνο αύξησε την τελική του ταχύτητα στα 223 km/h, αλλά μείωσε  σημαντικά και την κατανάλωση καυσίμου.



Το CX σε τηλεοπτικές διαφημίσεις

Ανάλογα με την έκδοση, το CX είναι αντικείμενο έγινε χρησιμοποιήθηκε σε πολλές διαφημιστικές καμπάνιες, σαν σύμβολο κομψότητας ή δυναμισμού. Όλες οι περιπτώσεις υπογράφονται από το διάσημο διαφημιστικό γραφείο RSCG με επικεφαλής τον εμβληματικό Jacques Séguéla. Για παράδειγμα, αυτές οι διαφημίσεις εμφανίστηκαν στον Τύπο στις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα, με πολλές διασημότητες όπως η Françoise Hardy και ο Jacques Dutronc ή η ηθοποιός Miou-Miou.

Ωστόσο, η διαφήμιση για το CX περιλαμβάνει επίσης ορισμένες ιδιαίτερα εντυπωσιακές καμπάνιες, με γραφικά υπογεγραμμένα από τον Jean-Paul Goude, με το εμβληματικό μοντέλο και ηθοποιό Grace Jones. Για το λανσάρισμα του CX GTI Turbo τον Οκτώβριο του 1984, η μούσα του φωτογράφου-βιντεογράφου βρέθηκε στο επίκεντρο μιας επιθετικής και προκλητικής εκστρατείας με το σύνθημα “La CX GTI Turbo, c’est démon! Αν και αυτό απαγορεύτηκε με το πρόσχημα της οδικής ασφάλειας, δεν δίστασε να επισημάνει την τελική ταχύτητα των 220 χλμ./ώρα του νέου μοντέλου με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα του… Ο Υπουργός Μεταφορών τότε διέταξε την απαγόρευσή του!



Τα 50α γενέθλια του CX

Δύο γαλλικά κλαμπ συλλεκτών CX, το Agence CX και το CX Club de France, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διοργανώσουν το CX Jubilee την Παρασκευή 13, το Σάββατο 14 και την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου στο κτήμα Montigny-Le-Ganelon στο Cloyes-Les-Trois-Rivières. στην περιοχή Eure-et-Loir. Πληρώματα από όλη τη Γαλλία και την Ευρώπη αναμένεται να συμμετάσχουν. Κατά τη διάρκεια αυτών των τριών ημερών πάθους, θα υπάρξει μια σειρά από εκδηλώσεις στο πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένης οδήγησης την Παρασκευή στην πίστα του κέντρου δοκιμών La Ferté-Vidame. Αυτό είναι όπου το CX, όπως και τόσα άλλα Citroën, πρωτοεμφανίστηκαν. Το Σάββατο θα είναι ανοιχτό για το κοινό.

C5 X ένας άξιος συνεχιστής

Αν και το χωρίζουν αρκετές δεκαετίες, το CX βρίσκει τώρα έναν άξιο κληρονόμο στο C5 X, το οποίο μοιράζεται το ίδιο τολμηρό στυλ και τα υψηλά στάνταρ όσον αφορά την άνεση και την τεχνολογία. Το CX αναγνωρίστηκε το 1974 για την καινοτόμο αεροδυναμική του σχεδίαση, που χαρακτηρίζεται από ρέουσες γραμμές και χαμηλό προφίλ. Το κομψό C5 X συνδυάζει την κομψότητα ενός σεντάν, με τον δυναμισμό και την πρακτικότητα ενός SUV. Και τα δύο μοντέλα δίνουν έμφαση στην άνεση, κεντρικό στοιχείο της ταυτότητας της Citroën. Το CX ήταν γνωστό για την υδροπνευματική του ανάρτηση, η οποία παρείχε ομαλή οδήγηση, ακόμη και στους πιο ανώμαλους δρόμους.

Το C5 X συνεχίζει αυτή την παράδοση με μια υδραυλική ανάρτηση διπλού στοπ που λειτουργεί σαν «μαγικό χαλί» που είναι τόσο αγαπητό στη Citroën. Όλα τα αυτά πλαισιώνονται με τα καθίσματα Citroën Advanced Comfort για μέγιστη άνεση. Τέλος, το CX εισήγαγε μια σειρά από καινοτομίες για την εποχή του, όπως το ελεγχόμενο τιμόνι «Diravi» και έναν πίνακα οργάνων που εστιάζει στον οδηγό.



Το C5 X συνεχίζει σε αυτό το πνεύμα, προσφέροντας σύγχρονες τεχνολογίες, όπως head-up display, προηγμένα βοηθήματα οδήγησης και σύγχρονες δυνατότητες συνδεσιμότητας για την απλοποίηση της καθημερινής οδήγησης. Αυτές οι ομοιότητες δείχνουν πώς η Citroën έχει διατηρήσει τη συνέχεια στις αξίες και την προσέγγισή της στην εμπειρία οδήγησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ