Τα Q4 45 e-tron της Audi και EQA 250+ της Mercedes-Benz έχουν συγκεκριμένο ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν στην ολοένα ογκούμενη αγορά των αμιγώς ηλεκτροκίνητων SUV. Προτείνουν χωρίς περιστροφές την υψηλή τεχνολογία ως βασικό συστατικό της πολυτέλειας και όχι το αντίθετο.
Αλλωστε, η ποιότητα δεν αποκτάται και δεν επιβάλλεται μόνο με την υιοθέτηση κορυφαίων υλικών, αλλά είναι αποτέλεσμα διαχρονικής προσπάθειας και επιμονής στη διαδικασία υψηλού τεχνουργήματος σε κάθε επιμέρους τομέα. Με άλλα λόγια, το επιστέγασμα μιας μακροχρόνιας δράσης.
Η ώρα του θεάματος. Ισως αυτό είναι το πιο ελκυστικό Audi που έχουμε αντικρίσει εδώ και πολλά χρόνια. Οι υπέροχες μπρονζέ ζάντες ελαφρού κράματος με τις αγωνιστικές καταβολές, η επιτυχημένη διχρωμία του μαύρου με το λευκό, καθώς και οι έξυπνες πινελιές της έκδοσης S line με τα αυτοκόλλητα των τεσσάρων κύκλων στις πίσω κολόνες δημιουργούν ένα εντυπωσιακό macho σύνολο που δεν θέλεις να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του.

Στον αντίποδα, η EQA έχει την κομψότητα – σήμα κατατεθέν που ευαγγελίζονται τα προϊόντα της Mercedes-Benz. Περισσότερο διακριτική ως αισθητικό σύνολο, μοιάζει να μην θέλει να προκαλεί, παρότι δεν περνά απαρατήρητη σε κοινή θέα. Αυτό δεν είναι αρνητικό, καθώς έχει τον τρόπο να προσελκύει το ενδιαφέρον.
Το σχετικά μεγάλο έμβλημα της εταιρείας στο εμπρός μέρος, ενσωματωμένο στο μαύρο φόντο της (ενιαίας επιφάνειας) μάσκας, δεν σε αφήνει να την μπερδέψεις με οτιδήποτε άλλο. Πίσω, η συγκλίνουσα εγκάρσια φωτεινή μπάρα συνδέει μεταξύ τους τα φώτα, δημιουργώντας ένα συμμετρικό σύνολο, χαρακτηριστικό γνώρισμα της ηλεκτρικής Merc. Βουρ για μέσα…

Η οθόνη αφής των 11,6” του Q4 είναι ευανάγνωστη, αν και κάπως ψηλά τοποθετημένη, με πληθώρα λειτουργιών για όλες τις παραμέτρους του οχήματος. Ευχάριστο πάντως είναι ότι η Audi διατηρεί μια πληθώρα από φυσικούς διακόπτες για διευκόλυνση του οδηγού. Το Audi MMI navigation plus, το Audi connect Navigation και Infotainment και ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25” Audi virtual cockpit είναι πλέον στάνταρ εξοπλισμός.
Στην EQA 250+ οι διακόπτες είναι ενσωματωμένοι στην κονσόλα στην πλειονότητά τους, ενώ στη βάση αυτής είναι η κλασική επιφάνεια χειρισμού του ηχοσυστήματος και του συστήματος πολυμέσων. Εννοείται ότι και στα δύο μοντέλα υπάρχουν έγχρωμες οθόνες μεγάλης διάστασης (τόσο στον πίνακα οργάνων όσο και αφής στο κέντρο), οι οποίες είναι ενσωματωμένες σε ενιαίο πλαίσιο, δημιουργώντας ένα ευμέγεθες σύνολο (στην EQA 250+ αμφότερες έχουν διαγώνιο 10,25”).

Χωροταξικά δεν υπάρχει νικητής, αφού και στα δύο πολυτελή SUV μπορείς να κάτσεις σταυροπόδι στο πίσω κάθισμα (στον χώρο αποσκευών το Audi προηγείται). Οσο για την τελειοθηρική ποιότητα και το χειρουργικό φινίρισμα, αυτά συγκαταλέγονται εκ των ων ουκ άνευ και στα δύο premium ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το Q4 45 e-tron ανανεώθηκε και βελτιώθηκε σε πολλά καίρια σημεία. Κυρίως σε εκείνα που αφορούν το ηλεκτρικό και ψηφιακό του υπόβαθρο, εκεί δηλαδή που οι εξελίξεις τρέχουν με ασύλληπτους πια ρυθμούς. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει πλέον μία νέα μπαταρία 82 kWh, με βελτιωμένη χημεία στις κυψέλες και αυξημένη ισχύ DC φόρτισης που φτάνει στα 135 kW για τα μοντέλα με έναν κινητήρα, όπως είναι το δικό μας πισωκίνητο Q4 45 e-tron.

Η πραγματική αυτονομία υπό συνθήκες μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 400 km, τιμή σαφώς καλύτερη από τις μέχρι τώρα εκδόσεις του, κάτι που δείχνει έμπρακτα ότι οι προσπάθειες της εταιρείας απέδωσαν καρπούς. Ο νέος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη που κινεί τους πίσω τροχούς αποδίδει πλέον 286 PS και ροπή 545 Nm, κάτι που αναβαθμίζει συνολικά τις δυνατότητές του και βελτιώνει σημαντικά τις επιδόσεις (το 0-100 km/h επιτυγχάνεται σε μόλις 6,7”).
Πέρα από τη μεγαλύτερη ισχύ, ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει βελτιστοποιημένη θερμική διαχείριση για τη διατήρηση της υψηλής ισχύος σε μεγαλύτερη, μάλιστα, διάρκεια. Με αποφασιστικό πάτημα του γκαζιού, το Q4 ζωντανεύει ευχάριστα και δείχνει ταχύτερο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα είναι. Η όλη διαδικασία σημειώστε πως συνοδεύεται και από ένα ιδιαίτερο τεχνητό ηχητικό κρεσέντο, το οποίο παραπέμπει σε… αεροσκάφος.

Η EQA 250+ διαθέτει μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 70,5 kWh. Η μέγιστη θεωρητική αυτονομία της προσεγγίζει τα 540 km κατά WLTP (πάνω από 460 km πραγματικά), δηλαδή είναι αυξημένη κατά 48 km σε σχέση με την «απλή» EQA 250.
Σκοπός των τεχνικών της εταιρείας ήταν να πλησιάσουν ή και να ξεπεράσουν το «ψυχολογικό όριο» των 500 km. Εκτός από την αυξημένη ενεργειακή χωρητικότητα της μπαταρίας, οι ειδικοί της Mercedes βελτίωσαν και την αεροδυναμική του αμαξώματος (απουσιάζουν οι μπάρες οροφής, μεταξύ άλλων), όπως και της διαρκώς εφαρμοζόμενης ισχύος.
Σε επίπεδο επιδόσεων, η EQA 250+ επιταχύνει στο 0-100 km/h σε 8,6”, ενώ η τελική της ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h. Είναι προφανές ότι μεταξύ των δύο αμιγώς ηλεκτροκίνητων πολυτελών SUV δεν υπάρχει θέμα σύγκρισης αναφορικά με τις επιδόσεις. Το Q4 είναι σε δική του υψηλότερη κατηγορία, όχι μόνο σε αριθμούς αλλά και στην παρεχόμενη σπορ αίσθηση που δίνει στον οδηγό του.

Η μέση τιμή κατανάλωσης ενέργειας που μετρήσαμε στα δύο ηλεκτρικά SUV του συγκριτικού ήταν 19,4 kWh/100 km για το Q4 45 e-tron και 16,9 kWh/100 km για την EQA 250+. Προφανώς αυτές οι τιμές είναι ένα σημαντικό προμήνυμα για τον διαφορετικό προσανατολισμό τους. Ωρα να περάσουμε στη δράση…
Η νέα ρύθμιση της ανάρτησης στο Q4 σχεδιάστηκε με τέτοιον τρόπο ώστε να ανεβάσει ακόμη περισσότερο τα επίπεδα της άνεσης για τους επιβάτες, ενισχύοντας παράλληλα τη σπορ διάσταση. Στην έκδοση S line με τη σπορ ανάρτηση, το αμάξωμα είναι κατά 15 mm χαμηλότερο. Υπάρχει επίσης νέα ρύθμιση στο τιμόνι για καλύτερη αίσθηση στη γρήγορη οδήγηση, χωρίς ευτυχώς να χαθεί η διάσταση της ευελιξίας που είναι απαραίτητη κατά την κίνηση του αυτοκινήτου στην πόλη.
Το θετικό για το Audi είναι πως η οδηγική του ικανότητα πιστοποιείται σε δρόμο με στροφές, εκεί δηλαδή όπου το εξαιρετικό πλαίσιο του Q4 45 e-tron, μαζί με το αναλογικά χαμηλό κέντρο βάρους, υποστηρίζουν σε μεγάλο βαθμό τις επιθυμίες του οδηγού. Σίγουρα στρίβει με ασφάλεια και εμφανή διάθεση να κρατήσει τα σπορ προσχήματα από το δυναμικό DNA της Audi, όντας πιο συμμετοχικό από την EQA 250+.

Σε ό,τι αφορά την τελευταία, τα δεδομένα είναι πιο ξεκάθαρα ως προς το τι αναμένεις και τι προσφέρει τελικά. Αρέσκεται να σε μαθαίνει να προσθέτεις km αυτονομίας έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα «Eco».
Τηρώντας έναν ήπιο ρυθμό και οδηγώντας ομαλά, η EQA 250+ σε «επιβραβεύει» με το αραιό χρονικό διάστημα μεταξύ δύο φορτίσεων των μπαταριών της (άρα, μικρότερο κόστος μακροπρόθεσμα), αλλά και με το να μην νοιάζεσαι ιδιαίτερα για το εάν θα επαρκέσει η ενέργεια μέχρι να ολοκληρώσεις τη διαδρομή σου.
Η ανάρτησή της είναι σαφώς πιο ενδοτική συγκριτικά με την αντίστοιχη του Q4. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι επηρεάζεται η οδική συμπεριφορά της όταν ο οδηγός θελήσει να κινηθεί πιο σβέλτα. Οταν το πράξεις διαπιστώνεις πως η EQA 250+ ανταποκρίνεται με πολύ θετικό τρόπο και σε εκπλήσσει ευχάριστα με την ουδετερότητα και την εν γένει αποτελεσματικότητα που προβάλλει, ακόμη και σε καταστάσεις έντονης πίεσης.
Είναι προφανές λοιπόν, η EQA 250+ δεν θα ακολουθήσει κατά πόδας το Audi, όμως είναι σε θέση να σε κάνει να πιστέψεις στις δυνατότητές της χωρίς να σε ανταμείβει με ακριβή αίσθηση για το τι πράττει κάθε φορά.

Ποιος θα μας το έλεγε πως ένα ηλεκτρικό υπερυψωμένο Audi με κίνηση στους πίσω τροχούς θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με μια επίσης ηλεκτρική Merc με μπόι και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Νέα ήθη νέα έθιμα.
Στο τέλος της ημέρας πάντως, το Q4 45 e-tron κόβει πρώτο το νήμα στη συγκεκριμένη αντιπαράθεση, επικρατώντας της αντιπάλου του εξαιτίας του πιο ευχάριστου οδηγικού του χαρακτήρα με τον εξαιρετικό έλεγχο αντιδράσεων, των καλύτερων επιδόσεων και της σαφώς πιο επιτηδευμένης εμφάνισης.
Who cares, θα μου πείτε εσείς… Είναι βέβαιο πως υπάρχει κοινό που το «αστέρι» κάνει περισσότερο γκελ και το οποίο θα εκτιμήσει δεόντως τη μεγαλύτερη συγκριτικά αυτονομία, καθώς και τον γαλαντόμο τρόπο που η EQA 250+ αντιμετωπίζει τους επιβάτες της. Οπότε, περί ορέξεως…
KEY TECH – Audi Q4 45 e-tron

Η νέα μπαταρία της Audi εφοδιάζεται με ειδικά συστήματα για την προστασία της, περιορίζοντας αυτόματα το επίπεδο φόρτισης στο 80%. Υπάρχουν επίσης εξελιγμένα συστήματα προθέρμανσής της προκειμένου να λειτουργεί ιδανικά κατά τη φόρτιση και για πρώτη φορά ένα ειδικό σύστημα ψύξης εάν ξεπεράσει το όριο θερμοκρασίας, είτε κατά την οδήγηση είτε κατά τη φόρτιση. Διαθέτει καθαρή ενεργειακή χωρητικότητα 77 kWh (82 kWh μικτή) και νέα τεχνολογία, που έχει βελτιώσει την ισχύ φόρτισης DC, ανεβάζοντάς τη στα 135 kW για τις πισωκίνητες εκδόσεις. Ετσι, απαιτούνται περίπου 28 λεπτά της ώρας για τη φόρτιση από το 10% έως το 80%. Το Q4 45 e-tron διαθέτει σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας που συνδυάζεται με το adaptive cruise assist για ταχύτητες και άνω των 90 km/h στον αυτοκινητόδρομο. Το νέο σύστημα χρησιμοποιεί λευκά βέλη στον πίνακα οργάνων και στο head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, έτσι ώστε να υποδεικνύει στον οδηγό εάν είναι ασφαλές να αλλάξει λωρίδα.
KEY TECH – Mercedes-Benz EQA 250+

Η EQA 250+ (όπως και η EQA 250) υιοθετεί έναν ασύγχρονο ηλεκτροκινητήρα ο οποίος κινεί τους εμπρός τροχούς. Καθώς η συγκεκριμένη έκδοση δημιουργήθηκε με προτεραιότητα την αυξημένη αυτονομία, οι επιδόσεις περνούν σε δεύτερη μοίρα. Ετσι, εκτός από τη μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία 200 στοιχείων, οι άνθρωποι της Mercedes-Benz τροποποίησαν το λογισμικό εφαρμογής της απόδοσης του ηλεκτρικού μοτέρ. Ηλεκτροκινητήρας, μετάδοση σταθερής σχέσης με διαφορικό, σύστημα ψύξης και ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου συστεγάζονται σε μία συμπαγή μονάδα στον εμπρός άξονα. Η διαρκώς εφαρμοζόμενη απόδοση ισχύος στους τροχούς μειώθηκε στους από τους 151 PS που είναι στη μικρότερη EQA 250. Αυτό συνεπάγεται μικρότερη απαίτηση σε ενέργεια και μεγαλύτερη οικονομία. Πάντως, η μέγιστη ισχύς παρέμεινε ταυτόσημη στους 190 PS. Η ισχύς φόρτισης φτάνει τα 100 kW σε συνεχές ρεύμα (από 35’) και τα 11 kW σε εναλλασσόμενο (από 6,5 h).
TECH
AUDI Q4 45 e-tron: ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (ΠΙΣΩ), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.588/1.865/1.632 MM, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.764 MM, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 520 LT
MERCEDES-BENZ EQA 250+: ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΑΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (ΠΙΣΩ), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.463/1.834/1.620 MM, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.729 MM, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 340 LT
ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
AUDI 286 PS, 545 Nm
MERCEDES 190 PS, 385 Nm
ΒΑΡΟΣ
AUDI 2.145 kg
MERCEDES 2.045 kg
0-100 km/h
AUDI 6,7”
MERCEDES 8,6”
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ L/100KM
AUDI TEST 19,4 (16,5 WLTP) kWh
MERCEDES 16,9 TEST (15,6 WLTP) kWh
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
AUDI 180 km/h
MERCEDES 160 km/h
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
AUDI: ΛΙΘΙΟΥ 82,0 kWh
MERCEDES: ΛΙΘΙΟΥ 70,5 kWh
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
AUDI 396 (537 WLTP) km
MERCEDES 460 (540 WLTP) km
ΦΟΡΤΙΣΗ
AUDI: AC: 11 kW, DC: 135 kW
MERCEDES: AC: 11 kW, DC: 100 kW
ΤΙΜΗ
AUDI ΑΠΟ €49.580 (χωρίς κρατική επιδότηση)
MERCEDES ΑΠΟ €54.500 (χωρίς κρατική επιδότηση)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ