Όπως ανακοινώθηκε, η Κίνα υπέβαλε καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) αναφορικά με τους επιπλέον δασμούς που ψήφισε η Κομισιόν για τα αμιγώς ηλεκτρικά καινούργια αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο έδαφός της και εισάγονται στην Ευρώπη.
Συγκεκριμένα, το καθεστώς της ασιατικής χώρας προσέφυγε στον μηχανισμό επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ. Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι αυτό έγινε «για να προστατεύσει τα αναπτυξιακά συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων».
Επίσης, χαρακτήρισε «προστατευτισμό στο ελεύθερο εμπόριο» την απόφαση της Ε.Ε. και επανέλαβε τη σφοδρή κριτική των Κινέζων στους επιπλέον δασμούς. Συγκεκριμένα, είπε: «Η Κίνα πιστεύει ότι η τελική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα αντισταθμιστικά μέτρα στερείται βάσης από άποψη γεγονότων και νομιμότητας.
»Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ και αποτελεί κατάχρηση μέτρων εμπορικής άμυνας. Καλούμε την Ε.Ε. να αναγνωρίσει τα λάθη της και να διορθώσει άμεσα τις παράνομες πρακτικές της, ώστε να διατηρηθεί η σταθερότητα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας ηλεκτρικών οχημάτων και η οικονομική και εμπορική συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Προφανώς, αυτή κίνηση του Πεκίνου επιδεινώνει την ήδη τεταμένη σχέση των δύο μερών. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, η επίσημη προσφυγή της ασιατικής χώρας στον ΠΟΕ αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω αντιπαράθεσης μεταξύ τους.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 2023 οι εμπορικές συναλλαγές τους έφτασαν τα 739 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι δύο πλευρές εξετάζουν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με τις λεγόμενες «τιμολογιακές δεσμεύσεις», έναν πολύπλοκο ελεγκτικό μηχανισμό των τιμών πώλησης, αλλά και του όγκου εξαγωγών.
Πάντως, τόσο οι Κινέζοι όσο και οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν τη διαδικασία διαπραγμάτευσης για να βρεθεί μια λύση. Ο Μάρος Σέφτσοβιτς, ο νέος Επίτροπος Εμπορίου και Οικονομικής Ασφάλειας της Ε.Ε., δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν ενδιαφερόμαστε για εμπορικούς πολέμους».
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ