Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας κλάδος που προβληματίζεται από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, με όλους τους εμπλεκόμενους να αναλύουν τις πιθανές επιπτώσεις στις πολιτικές, το εμπόριο και τη δυναμική της αγοράς.
Οι ηγέτες της βιομηχανίας σταθμίζουν, με αντιδράσεις που κυμαίνονται από συγκρατημένη αισιοδοξία έως ανησυχίες για πιθανές αλλαγές στις εμπορικές πολιτικές.
Ο Dave Christ, επικεφαλής του τμήματος Βόρειας Αμερικής της Toyota, δήλωσε ότι η Toyota δεν προβλέπει σημαντικές αλλαγές στη στρατηγική της στις ΗΠΑ, αλλά είναι προετοιμασμένη να προσαρμοστεί σε οποιουσδήποτε νέους κανονισμούς.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse σημείωσε το σημαντικό κατασκευαστικό αποτύπωμα της εταιρείας στις ΗΠΑ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι πιθανοί δασμοί θα μπορούσαν να ευνοήσουν ακόμη και τις αμερικανικές δραστηριότητες της BMW.
Ο Shinji Aoyama της Honda εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με τους δασμούς στα οχήματα που κατασκευάζονται στο Μεξικό, γεγονός που θα επηρέαζε τις εξαγωγές της Honda στις ΗΠΑ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla Ίλον Μασκ εξέφρασε δημόσια υποστήριξη, ερμηνεύοντας τις εκλογές ως εντολή για αλλαγή, ενώ ο Jeff Bezos της Amazon έδωσε συγχαρητήρια, ελπίζοντας σε επιτυχία για την ενοποίηση της χώρας.
Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Stellantis και η General Motors δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν με τη νέα κυβέρνηση για την ενίσχυση της αμερικανικής παραγωγής και της τεχνολογικής ηγεσίας.
Ο πρόεδρος του συνδικάτου εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία UAW Σον Φέιν τόνισε ότι οι βασικοί αγώνες των εργαζομένων με τις εταιρικές πρακτικές θα συνεχιστούν ανεξάρτητα από την κυβέρνηση, ζητώντας δράση για τους εμπορικούς νόμους, την ασφάλεια των θέσεων εργασίας και τους δίκαιους μισθούς.
Οι ομάδες υπεράσπισης των ηλεκτρικών οχημάτων απάντησαν επίσης με μετρημένη υποστήριξη, τονίζοντας τη σημασία της σταθερότητας για την ανάπτυξη του τομέα των EV.
Ο Σύνδεσμος Μεταφορών Μηδενικών Εκπομπών υπογράμμισε την ανάγκη για διακομματικές πολιτικές που θα στηρίξουν την ανταγωνιστικότητα των ΗΠΑ στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ο Σύνδεσμος Μεταφορών Ηλεκτρικών Οχημάτων τόνισε τις οικονομικές και εργασιακές ευκαιρίες που προσφέρει το κίνημα της ηλεκτροκίνησης.
Εξέφρασαν την ετοιμότητά τους να συνεργαστούν με την κυβέρνηση Τραμπ για να συνεχιστεί η πρόοδος στην οικοδόμηση της αγοράς EV, η οποία έχει δει σημαντικές επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης τα τελευταία χρόνια.
Πως θα είναι η επόμενη ημέρα;
Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντική αβεβαιότητα μετά την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία, με αναμενόμενες επιπτώσεις στις πολιτικές για τα ηλεκτρικά οχήματα, το εμπόριο και τις εργασιακές σχέσεις.
Η διοίκηση του Τραμπ, που υποστηρίζεται από μια ρεπουμπλικανική πλειοψηφία στη Γερουσία, αναμένεται να ανατρέψει τα κίνητρα και τους κανονισμούς εκπομπών της εποχής Μπάιντεν, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν επενδύσει σημαντικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις καθαρές τεχνολογίες για να καλύψουν την παγκόσμια ζήτηση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν χαλαρότερες ρυθμιστικές πιέσεις, καθώς ο Τραμπ επιδιώκει να μειώσει τους φιλόδοξους στόχους για τις εκπομπές ρύπων, ιδίως τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την υιοθέτηση των EV.
Θα μπορούσε να ανακαλέσει την δυνατότητα της Καλιφόρνιας να θέτει τα δικά της πρότυπα εκπομπών, καθυστερώντας ενδεχομένως τις προσπάθειες για τη δημιουργία μιας συνεκτικής ομοσπονδιακής πολιτικής για τα EV.
Επιπλέον, ο Τραμπ θα μπορούσε να μειώσει ή να τροποποιήσει τα φορολογικά κίνητρα που τροφοδοτούν σήμερα τη ζήτηση EV, όπως αυτές που παρέχονται από τον νόμο περί μείωσης του πληθωρισμού, οδηγώντας σε πιθανές οπισθοδρομήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Βόρειας Αμερικής που εξαρτώνται από αυτά τα κίνητρα.
Οι εμπορικές πολιτικές του Τραμπ αναμένεται επίσης να εντείνουν την εστίαση στον περιορισμό της κινεζικής επιρροής στην αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Οι αναλυτές αναμένουν νέους δασμούς σε εξαρτήματα οχημάτων κινεζικής κατασκευής, εξαρτήματα μπαταριών και τεχνολογία, μαζί με διευρυμένους περιορισμούς στις εισαγωγές που συνδέονται με ανησυχίες για την καταναγκαστική εργασία.
Αν και προορίζονται για τη διασφάλιση της εγχώριας παραγωγής, τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη αγωνίζονται με τα υψηλά έξοδα της παραγωγής μπαταριών EV.
Η στενή σχέση του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla Ίλον Μασκ με τον Τραμπ θα μπορούσε να φέρει ανάμεικτα μηνύματα για τις πολιτικές EV. Ο χρόνος -και η πραγματικότητα της οικονομίας- θα δείξει πόσα από όσα υποσχέθηκε ο Τραμπ μπορούν τελικά να πραγματοποιηθούν χωρίς σημαντικές αναταράξεις στην οικονομία και το εργασιακό τοπίο των ΗΠΑ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ