Το 2024 σηματοδοτεί τη χρονιά σπουδαίων αλλαγών στην ασφάλεια των αναβατών. Οι προδιαγραφές κατασκευής στα κράνη άλλαξαν και από το ECE 22.05 που γνωρίζαμε μέχρι τώρα περάσαμε στο αναβαθμισμένο πρωτόκολλο ECE 22.06.

Οι καινούριες προδιαγραφές στα κράνη ξεκίνησαν να εφαρμόζονται από το 2021 και οι κατασκευαστές είχαν μέχρι το τέλος του 2023 για να προετοιμαστούν ώστε από 1η Ιανουαρίου του 2024 όλα τα καινούρια κράνη που πωλούνται στην Ελλάδα (και ακόμα 50 χώρες) να πληρούν το νέο πρωτόκολλο. Τι είναι όμως το ECE 22.06; Σε ποια σημεία έχει βελτιωθεί σε σχέση με το ECE 22.05;

Τρόπος δοκιμών

Ίσως, η πιο σημαντική αλλαγή στις προδιαγραφές των νέων κρανών έχει να κάνει με τις δοκιμές που γίνονται σε αυτά. Στην προηγούμενη μορφή τους οι διαδικασίες δοκιμών είχαν να κάνουμε με μόνο μία μέτρηση σύγκρουσης του κράνους με μία συγκεκριμένη ταχύτητα από μία γωνία.



Με τους νέους κανονισμούς αυτοί οι έλεγχοι έχουν εντατικοποιηθεί. Πλέον έχουμε μια μεγάλη γκάμα από γωνίες πρόσκρουσης και ταχύτητας που εξετάζονται τα κράνη προκειμένου να υπάρξει πιο ολοκληρωμένη κάλυψη της ανθεκτικότητας. Όπως είναι λογικό αυτό έχει οδηγήσει στην ολική αναβάθμιση της κατασκευής του κράνους.

Σπαστά κράνη

Μέχρι τώρα οι έλεγχοι ασφάλειας στο πρωτόκολλο περιλάμβανε τα full face κράνη και τα jet κράνη. Για την κατηγορία των σπαστών κρανών δεν υπήρχαν ειδικές δοκιμές καθώς συμπεριλαμβάνονταν στα full face κράνη.



Με τους νέους κανονισμούς ECE 22.06 τα σπαστά κράνη πλέον γίνονται πολύ πιο ασφαλή καθώς οι δοκιμές τους γίνονται τόσο όταν είναι σε πλήρως κλειστή θέση, όσο και όταν είναι πλήρως ανοιχτό.

Ζελατίνες

Ακόμα μια μεγάλη αλλαγή που φέρνουν οι νέοι κανονισμοί έχουν να κάνουμε με τις ζελατίνες. Για να διασφαλιστεί ότι η ζελατίνα θα αντέξει μια ισχυρή σύγκρουση θα δοκιμάζονται με ατσάλινη μπάλα που θα φτάνει με ταχύτητα 218,8 χλμ./ώρα στη ζελατίνα.



Από την πρόσκρουση η ζελατίνα δεν πρέπει να παραμορφώνεται ή να σπάει και να μην αποσπάται από το κράνος. Επιπλέον, αυξάνεται η ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, ενώ οι νόμιμες φιμέ ζελατίνες θα έχουν πλέον 35% διαβάθμιση σε σχέση με το 50% που ίσχυες μέχρι τώρα.

Αεραγωγοί και αυτοκόλλητα

Όλοι οι αεραγωγοί που βρίσκονται πάνω στο κράνος θα πρέπει να είναι λειτουργικοί. Δε θα επιτρέπονται διακοσμητικά στοιχεία εξαερισμών, είτε στο πάνω μέρος, είτε στο εμπρός μέρος του κράνους.



Τα κράνη με ECE 22.06 κανονισμούς θα συνοδεύονται από ανακλαστικά αυτοκόλλητα. Θα υπάρχουν επίσης συγκεκριμένες οδηγίες τοποθέτησής τους ώστε να μεγιστοποιείται η αποτελεσματικότητά τους και να γίνονται ορατά τη νύχτα από τα άλλα οχήματα.

Κέλυφος και λουράκι

Η ανθεκτικότητα του κελύφους του κράνους έχει αυξηθεί με στόχο να μπορεί να αντέξει πλευρικές προσκρούσεις 630 Newtons.

Παράλληλα, το σύστημα δεσίματος πρέπει να αντέχει δυνάμεις έως 3 kilonewtons. Για τον έλεγχο επιστρατεύεται βάρος δέκα κιλών που πέφτει από 75 εκατοστά για να διαπιστωθεί η αξιοπιστία του συστήματος.



Αγοράζοντας λοιπόν ένα καινούριο κράνος καλό είναι να ελέγξουμε ότι πληρεί τις προδιαγραφές ECE 22.06. Να διευκρινίσουμε ότι όσοι έχετε κράνη προδιαγραφών ECE 22.05 δεν χρειάζεται να τα πετάξετε. Είναι νόμιμα, αλλά σίγουρα δεν έχουν αυτό το κάτι παραπάνω στην ασφάλεια που έχουν τα νέα κράνη ECE 22.06. Μην ξεχνάτε ότι το κεφάλι μας είναι το πιο σημαντικό μέρος του σώματός μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ