Το αυτοκίνητο άλλαξε τη μορφή της κοινωνίας του 20ού αιώνα. Αυτό είναι αξίωμα. Το αυτοκίνητο θα συμβάλει σε εξίσου μεγάλο βαθμό στον μετασχηματισμό της κοινωνίας του 21ου αιώνα. Αυτό είναι εκτίμηση, η οποία ωστόσο στηρίζεται σε απτά στοιχεία.

Η ηλεκτροκίνηση, η υβριδική τεχνολογία, η συνδεσιμότητα, η ημιαυτόνομη οδήγηση, η διαφαινόμενη μετατόπιση από την κτήση στη χρήση, οι startup εταιρείες, οι Κινέζοι. Μια πρωτόγνωρη κατάσταση μέσα από την οποία ξεπετάγονται νέοι παίκτες χρησιμοποιώντας ρηξικέλευθες μεθόδους προσέλκυσης των αγοραστών.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν διαφόρων ειδών πολιορκητικούς κριούς για να σπάσουν το άβατο των παραδοσιακών εταιρειών. Η Lynk & Co είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα. Πρόκειται για μια νεοφυή εταιρεία που προέκυψε από τη συνεργασία της Volvo με την κινεζική Geely, η οποία όμως είναι ιδιοκτήτρια της Volvo από το 2010.



Ευφυής η κίνηση, ακόμα πιο πρωτοποριακή η ιδέα να διατίθεται το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας, το 01, και μέσω συνδρομητικής πλατφόρμας, ένα… carflix. Αυτό δηλαδή που κάνει τη Lynk &Co να ξεχωρίζει δίπλα στις καθιερωμένες μάρκες, το usp που λέμε σε άπταιστα ελληνικά, είναι ότι πληρώνεις μια μηνιαία συνδρομή (all inclusive, αφού στην τιμή περιλαμβάνονται ασφάλεια, σέρβις, οδική βοήθεια, τέλη) για να έχεις ένα αυτοκίνητο για όσο χρόνο θες.

Επιπλέον, χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή και το ενσωματωμένο κουμπί «κοινή χρήση» του αυτοκινήτου, ο επίσημος «ιδιοκτήτης» μπορεί να επιτρέψει σε άλλους που επίσης έχουν την εφαρμογή να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο έναντι προσυμφωνημένης αμοιβής για μια καθορισμένη χρονική περίοδο.

Το σύστημα είναι ήδη διαθέσιμο σε άλλες χώρες και η πρόθεση είναι να αναπτυχθεί παγκοσμίως και τελικά να επιτρέψει στους αγοραστές να νοικιάζουν το αυτοκίνητό τους για να αντισταθμίσουν έως έναν βαθμό τη μηνιαία πληρωμή. Γιατί να έχεις το αυτοκίνητό σου να κάθεται ενώ μπορεί να σου αποφέρει εισόδημα;



Το όχημα, μεταφορικά και κυριολεκτικά, για αυτή τη μετάβαση είναι το 01, το οποίο ήρθε στην Ελλάδα μέσω στης στρατηγικής επέκτασης της εταιρείας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Προς το παρόν η πλατφόρμα κοινής χρήσης δεν θα είναι διαθέσιμη εδώ, θα προτιμηθούν πιο παραδοσιακά κανάλια, όπως η λιανική πώληση και το leasing. Μάλλον σωστή απόφαση, δεδομένου ότι η νοοτροπία της ελληνικής αγοράς δεν είναι ακόμα ώριμη για…κοινοκτημοσύνη.

Εντάξει, δεν θα κάνουμε τώρα το ψυχογράφημα της ελληνικής κοινωνίας, αλλά μπορούμε να την προετοιμάσουμε για μια πιο εξειδικευμένη ψυχολογική μεταστροφή. Την αποδοχή των κινεζικών αυτοκινήτων. Οι άνθρωποι της Lynk & Co κάπου εδώ θα μας σταματούσαν διαμαρτυρόμενοι, υποστηρίζοντας ότι το 01 δεν είναι ένα κινεζικό αυτοκίνητο, και όντως ο ισχυρισμός τους έχει βάση.

Το 01 κατασκευάζεται στην Κίνα, αλλά είναι ένα αυτοκίνητο που έχει σχεδιαστεί στην Ευρώπη και εν πολλοίς προέρχεται από τα σπλάχνα της Volvo. Αλλωστε η βάση της εταιρείας βρίσκεται στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Το 01 είναι σχεδιασμένο από τον επικεφαλής σχεδιασμού Volvo της εταιρείας, Peter Horbury, στηρίζεται στην πλατφόρμα CMA όπως το Volvo XC40 και αρκετοί μηχανικοί και σχεδιαστές από τη σουηδική μάρκα έχουν μετακομίσει στη Lynk & Co.



Το ζήτημα βέβαια που εξ ορισμού μας απασχολεί εδώ είναι τι εστί 01. Πρόκειται για ένα κλασικό C-SUV, με μήκος λίγο πάνω από τα 4,5 m, απόσταση από το έδαφος 213 mm και ένα πολύ σεβαστό μεταξόνιο που ξεπερνά τα 2,7 m. Εξωτερικά έχει τις κλασικές αναλογίες ενός SUV: ψηλό, αρκετά μυώδες, με έναν σχεδιασμό που ενδεχομένως να διχάζει.

Κάποιοι θα τον χαρακτηρίσουν φλύαρο, ειδικά στο μπροστινό μέρος, άλλοι θα τον βρουν όσο επιβλητικό χρειάζεται να είναι ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας. Μοιάζει να προσπαθεί να συγκεράσει δύο διαφορετικές εικαστικές κοσμοθεωρίες, την πιο minimal ευρωπαϊκή και τη σαφώς πιο εντυπωσιοθηρική κινέζικη. Το εμπρός μέρος ανήκει στη δεύτερη σχολή.

Η μεγάλη γρίλια που το χωρίζει στη μέση φέρνει κάτι από Cayenne και Macan, αλλά οι προβολείς LED σε χωριστά επίπεδα και με διαφορετικό προσανατολισμό και το υπερβολικά υπερυψωμένο καπό περιπλέκουν αχρείαστα το σχέδιο.

Στον αντίποδα, το πίσω μέρος είναι πιο καθαρό και εύπεπτο. Θα πρέπει πάντως να αναγνωρίσουμε ότι η φωτεινή υπογραφή των εμπρός και πίσω LED φωτιστικών σωμάτων προσδίδουν στο 01 ένα πολύ ευδιάκριτο αποτύπωμα.



Ενώ λοιπόν το εξωτερικό ενδεχομένως να διχάσει, ουδείς θα απογοητευτεί από τον εσωτερικό σχεδιασμό και την ποιότητα της καμπίνας. Αντιθέτως, πολλοί θα τρίβουν τα μάτια τους, δεν θα το πιστεύουν όταν τα δάχτυλά τους ψηλαφούν την εξαιρετική υφή των υλικών της καμπίνας.

Οι άνθρωποι της Lynk & Co, που είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε στην Αθήνα λίγες ημέρες αργότερα, μας έλεγαν ότι το 01 είναι «κοντά» στο premium. Προσωπικά, δεν θα δίσταζα να χαρακτηρίσω την εκτέλεση σκέτο premium.

Υπάρχει ένας κομψός μινιμαλισμός που φέρνει στο μυαλό Volvo. Αλλωστε αρκετοί διακόπτες είναι παρόμοιοι με τους αντίστοιχους των σουηδικών μοντέλων. Ευτυχώς αυτός ο μινιμαλισμός δεν έχει επιφέρει την πλήρη κατάργηση των φυσικών διακοπτών που εδώ εξακολουθούν να υφίστανται για λειτουργίες όπως ο κλιματισμός, για να είναι όλα πραγματικά διαισθητικά στη χρήση.



Επίσης, σε αντίθεση με τη Volvo, η μεγάλη κεντρική οθόνη infotainment έχει οριζόντιο προσανατολισμό και χρησιμοποιεί διαφορετικό λογισμικό. Στην πράξη, η εκμάθησή της είναι εύκολη και σχετικά απλή και οι δυνατότητες διεπαφής εξαιρετικές.

Σκεφτείτε μόνο ότι το 01 διαθέτει σύνδεση wifi 4G πληρωμένο από την εταιρεία για τέσσερα χρόνια. Ο  ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,2” είναι εξίσου εντυπωσιακός, με πολύ καλά γραφικά, μπόλικη πληροφόρηση και αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης.



Επιμένω ότι το highlight του αυτοκινήτου είναι η εξαιρετική ποιότητα και η εξίσου καλή συναρμογή του αυτοκινήτου. Υπό αυτή την έννοια, βρίσκεται πολύ κοντά στα επίπεδα της Volvo, ενώ σε σχέση με τους χώρους υπερτερεί σαφώς από το XC40. Τέσσερις μεγαλόσωμοι ενήλικες ταξιδεύουν με άνεση και ο χώρος αποσκευών βρίσκεται ελαφρώς πάνω από τον μέσο όρο. Εξίσου εύκολα θα βολέψεις και όλα τα απαραίτητα μικροπράγματα ή τον καφέ σου.

Η πρώτη εντύπωση λοιπόν είναι παραπάνω από θετική. Και η δεύτερη επίσης. Αυτή μάλιστα είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί, δεδομένου ότι έχει να κάνει με τη μηχανολογική υπόσταση του 01. Μέχρι σήμερα εντυπωσιαστήκαμε από τα αμιγώς ηλεκτρικά κινεζικά μοντέλα αλλά όσα οδηγήσαμε με κινητήρες εσωτερικής καύσης ήταν απλώς επαρκή.

Η περίπτωση του Lynk & Co είναι διαφορετική. Εξάλλου ξεκινάει ήδη με ένα γκολ από τα αποδυτήρια, αφού, όπως είπαμε, βασίζεται στην πολύ αποτελεσματική πλατφόρμα CMA της Volvo.



Το δεύτερο γκολ έρχεται από τον επίσης από τη Volvo προερχόμενο 3κύλινδρο τούρμπο 1.5 κινητήρα, ο οποίος συνδυάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ (μαντέψτε από πού…) με απόδοση 82 PS. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει στους 261 PS και τα 330 Nm ροπής, που περνάνε στους εμπρός τροχούς μέσω ενός 7τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη.

Το ηλεκτρικό μοτέρ το τροφοδοτεί μια μπαταρία 17,6 kWh (14,1 net), η οποία είναι ικανή να κινήσει το 01 ηλεκτρικά έως και 75 km, τιμή διόλου ευκαταφρόνητη, μάλιστα από τις μεγαλύτερες στην κατηγορία του.

Ο θερμικός κινητήρας μέχρι πριν από λίγο καιρό έμπαινε στο XC40 και το ηλεκτρικό μοτέρ προέρχεται από την plug-in έκδοση του XC60. Κάπως έτσι η Lynk & Co προσπάθησε να συνδυάσει μηχανολογικές επιλογές από διάφορα ράφια της Volvo.

Βέβαια υπάρχει πάντα ο κίνδυνος το τελικό αποτέλεσμα να καταλήξει σε περίπτωση Φρανκενστάιν, αλλά δεν είναι αυτή η περίπτωση. Αντιθέτως, καθώς οδηγούσα διαπίστωσα κάτι πολύ διαφορετικό. Το αυτοκίνητο έχει μεν έναν απόηχο από Volvo, αλλά καταφέρνει να στοιχειοθετήσει μια εντελώς αυτόνομη και πολύ συγκεκριμένη προσωπική ταυτότητα.



Η θέση οδήγησης, για παράδειγμα, είναι πιο σωστά μελετημένη, πιο χαμηλή και με καλύτερο σε στήριξη κάθισμα, ο ομαλός τρόπος μετάβασης ανάμεσα στην ηλεκτρική και τη θερμική λειτουργία σχεδόν αψεγάδιαστος, η δύναμη πανταχού παρούσα αλλά με μια απρόσμενα ομαλή ροή και η απλότητα των χειρισμών πολύ ευπρόσδεκτη.

Για παράδειγμα, υπάρχουν μόνο τρία οδηγικά προγράμματα, το Pure, το Hybrid και το Power. Στο πρώτο επιλέγεις να κινείσαι αμιγώς ηλεκτρικά, εφόσον βέβαια υπάρχει αρκετή διαθέσιμη ενέργεια. Το δεύτερο ρυθμίζει αυτόματα την εναλλαγή των διαθέσιμων πηγών ενέργειας. Το τρίτο θέτει στη διάθεση του οδηγού και τους 261 PS του υβριδικού συστήματος με αρκετά πειστικό τρόπο.

Το τιμόνι βαραίνει (όχι πάντως επιτηδευμένα), το κιβώτιο μοιάζει να ξεχνάει τις όποιες τάσεις ραθυμίας διαπιστώνεις ότι έχει στη hybrid λειτουργία και γενικά το αυτοκίνητο φαίνεται να σφίγγεται σε βαθμό που να νομίζεις ότι υπάρχει ενεργητική ανάρτηση (όχι, δεν υπάρχει). Επίσης, είναι πολύ απλός ο τρόπος με τον οποίο επιλέγεις, αν θέλεις, να φυλάξεις την μπαταρία για αργότερα ή να τη φορτίσεις εν κινήσει.



Το σύστημα διεύθυνσης δεν δρέπει δάφνες πληροφόρησης, αλλά έχει πιο μεστή αίσθηση από το αντίστοιχο του XC40. Η ανάρτηση επίσης είναι ξεκάθαρα πιο σφιχτή, γεγονός που επιφέρει δύο διαφοροποιήσεις: καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος, αλλά και λίγο πιο ρηχή απόσβεση, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες.

Αυτό που επιδέχεται αρκετή βελτίωση είναι η υπερβολικά ξύλινη αίσθηση του πεντάλ των φρένων, η οποία  γίνεται ακόμα χειρότερη όταν επιλέγεις στο κιβώτιο τη λειτουργία «Β» για μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας. Δεν μου άρεσε επίσης το γεγονός ότι πρέπει να κάνεις διπλή κίνηση στον μοχλό του κιβωτίου αφού η πρώτη κουμπώνει πάντα τη νεκρά.

Κάναμε πολλά χιλιόμετρα με το 01 τόσο στον αυτοκινητόδρομο όσο και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, ακόμα και ορισμένες φορές όχι σε τόσο βατούς χωματόδρομους. Η ευθυβολία του είναι εντυπωσιακή, η ποιότητα κύλισης υψηλού επιπέδου, ο θόρυβος που προέρχεται από την ανάρτηση ελαφρώς αυξημένος, η προθυμία του να ακολουθήσει γρήγορο ρυθμό στις στροφές σχεδόν συγκινητική και η ικανότητά του να περνάει αέρα πάνω από την κροκάλα, ακόμα και με τις 20άρες ζάντες που φοράει ως βασικό εξοπλισμό, απροσδόκητη.



Μόνο όταν το πιέσεις σοβαρά έχεις την αίσθηση ότι το τιμόνι αποσυνδέεται κατά κάποιον τρόπο από το εμπρός μέρος, το οποίο πάντως εξακολουθεί να προσφέρει καλή πρόσφυση. Προφανώς δεν πρόκειται για μια σπορ πρόταση, αλλά και πάλι μπορούμε με ασφάλεια να μιλήσουμε για ένα απολύτως ασφαλές και αρκετά ενδιαφέρον οδηγικά SUV, το οποίο μάλιστα, εφόσον φορτίζει σε τακτική βάση, έχει και πολύ μικρό κόστος χρήσης.

Στην καθημερινό πηγαινέλα είδαμε κάτι σε 1,3 lt/100 km, ενώ στα περίπου 800 km που κάναμε σε αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό, χωρίς καμία ενδιάμεση φόρτιση για δύο ημέρες, ο δείκτης κατανάλωσης καρφώθηκε στα 7,5 lt/100 km, με τον υπολογιστή ταξιδίου να αναφέρει ότι το 42% της διανυθείσας διαδρομής έγινε ηλεκτρικά.



Το Lynk & Co 01 είναι από εκείνα τα αυτοκίνητα που εμφανίζονται ξαφνικά και όχι μόνο κάνουν την έκπληξη, αλλά και σε βάζουν σε σοβαρές σχέσεις για το πού θα γείρει η πλάστιγγα της αυτοκίνησης τα επόμενα χρόνια. Προϊόν μιας εσωτερικής κοινοπραξίας στην οποία συνέπραξαν η ευρωπαϊκή αυτοκινητική κουλτούρα με την απίστευτη προσαρμοστικότητα και διάθεση για καινοτομία των Κινέζων. Μιλάμε για ένα μεσαίο SUV με μεγάλο εύρος δυνατοτήτων, χαμηλό κόστος χρήσης και -εκτός των άλλων- απροβλημάτιστο στον τρόπο κτήσης του. Διατίθεται με ένα μόνο επίπεδο (υπερπλήρους) εξοπλισμού και δύο χρώματα.

Η τιμή αναμφισβήτητα φαίνεται τσιμπημένη. Αλλά εδώ που τα λέμε, είναι δεδομένο ότι θα απευθυνθεί περισσότερο σε εταιρικές πωλήσεις. Ακόμα και έτσι, πάντως, συγκρινόμενο με τις αντίστοιχες plug-in υβριδικές εκδόσεις στην κατηγορία του είναι φθηνότερο κατά αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Το ζητούμενο -και το στοίχημα- είναι να προσελκύσει υποψήφιους αγοραστές που θα το γνωρίσουν από κοντά. Εφόσον η ελληνική αντιπροσωπεία καταφέρει κάτι τέτοιο, θεωρώ βέβαιο ότι θα υπάρξουν πολλοί που θα το βάλουν στη λίστα. Και αυτό από μόνο του είναι μεγάλη επιτυχία για μια εταιρεία που μέχρι πριν από λίγο καιρό ουδείς γνώριζε.



KEY TECH

Τα καθίσματα είναι κατασκευασμένα από econyl, ένα νάιλον υλικό που παράγεται από ανακυκλωμένες πετονιές ψαρέματος και άλλα πλαστικά απόβλητα. Το κάθισμα οδηγού είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο, ενώ τόσο αυτό όσο και του οδηγού είναι και θερμαινόμενα. Το 01 βαθμολογήθηκε το 2021 με 5 αστέρια από το Euro NCAP. Ολα τα χαρακτηριστικά ασφαλείας περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό του. Συνοδεύεται από εγγύηση 4 ετών ή 120.000 km. Στον βασικό εξοπλισμό ασφαλείας περιλαμβάνεται μια ευρύτατη ομπρέλα ADAS, με συστήματα όπως προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου πορείας (ACC) με λειτουργία Stop & Go (S&G), υποβοήθηση κυκλοφοριακής συμφόρησης (TJA), ανίχνευση τυφλού σημείου (BSD), προειδοποίηση οχήματος σε κοντινή απόσταση (CVW), ειδοποίηση οπισθοπορείας (RCTA), υποβοήθηση αλλαγής λωρίδας (LCA), προειδοποίηση ακούσιας αναχώρησης από λωρίδα (LDW), υποβοήθηση οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο (HWA), σύστημα αυτόματου περιορισμού ταχύτητας οχήματος (ASVL+), αναγνώριση πινακίδων σήμανσης (TSR), σύστημα επαγρύπνησης οδηγού (DAC), αυτόνομο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB), προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης (FCW) κ.ά.



TECH – Lynk &Co 01
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.477 cc, i3, TURBO, 180 PS/5.500 rpm, 310 Nm/1.500-4.000 rpm
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΟΤΕΡ: 82 PS, 160 Nm
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 261 PS, 425 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 17,6 kWh (14,1 net)
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: ΕΩΣ 75 km
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 8,0”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 7,5 lt/100 km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.541/1.857/1.694 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.734 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 466 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.330 kg
ΤΙΜΗ: €49.950

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ